لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۷

سفارت ایران در کابل: مهمات مکشوفه در غزنی به تهران تعلق ندارد


سفارت جمهوری اسلامی در کابل، پایتخت افغانستان، در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۰ آذرماه، منتشر شد انتساب سلاح و مهمات مکشوفه در ولایت غزنی این کشور به ایران را تکذیب کرد.

در روزهای اخیر، فرمانده انتظامی ولایت غزنی افغانستان از کشف و ضبط مقادیری اسلحه و مهمات ساخت ایران خبر داده بود.

غلام‌داوود تره‌خیل، فرمانده پلیس غزنی، به رادیو آزادی گفته بود که این اسلحه و مهمات به تازگی از یک خانه در شهر غزنی کشف شده است.

این نخستین‌بار است که مقام‌های افغان از کشف و ضبط اسلحه و مهمات ایرانی در این کشور خبر می‌دهند.

اظهارات این مقام محلی مدتی پس از آن مطرح شد که برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در نشستی خبری تهران را متهم کرد که همچنان شبه‌نظامیان حوثی را با سلاح‌های خود تجهیز می‌کند و گروه طالبان در افغانستان را نیز مورد حمایت نظامی قرار داده است.

موشک‌های ضدتانک از جمله تجهیزاتی بود که در این نشست به نمایش گذاشته شد، به همراه راکت توپخانه‌ای فجر که به گفته آقای هوک در ولایت هلمند افغانستان کشف شده و نشان می‌دهد ایران از طالبان «حمایت نظامی می‌کند».

این در حالی است که تهران پیشتر بارها هرگونه حمایت از گروه سنی‌مذهب طالبان را رد کرده است.

در واکنش به اظهارات مقام‌های محلی و یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان در این زمینه، به گزارش خبرگزاری ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی در کابل به شدت این ادعاها را تکذیب کرد.

این سفارتخانه اعلام کرد: «در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در بهترین وضعیت از روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود می‌باشند و نباید اجازه داد در روند رو به رشد مناسبات فی مابین دولت‌های دوست هیچ‌ گونه خللی ایجاد شود.»

این سفارتخانه افزود: «مراتب ناخرسندی خود را در این خصوص با مراجع رسمی ذی‌ربط در میان گذاشته و مجدانه پیگیر دریافت مستندات روشن در این رابطه شده است.»

این نخستین‌ بار نیست که ایران به تجهیز نظامی گروه‌های شورشی و شبه‌نظامی متهم می‌شود.

ارسال سلاح برای حزب‌الله لبنان، وجود انبار سلاح در سوریه و تجهیز نظامی شورشیانی حوثی نیز پیش از این بارها به جمهوری اسلامی نسبت داده شده است.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و افزایش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن،‌ مقام‌های آمریکایی جمهوری اسلامی را به افزایش «حمایت‌های نظامی» از شبه‌نظامیان و انجام «اقدامات تروریستی» در نقاط مختلف جهان متهم می‌کنند.

منابع: وب‌سایت سفارت ایران در کابل و رادیو آزادی/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG