لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

ناظر حقوق بشر سوریه: در حمله موشکی اسرائیل یک انبار سلاح‌های ایران هدف قرار گرفت


به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، در جریان حملات شامگاه پنج‌شنبه این دو نقطه در جنوب دمشق هدف قرار گرفته‌اند.
به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، در جریان حملات شامگاه پنج‌شنبه این دو نقطه در جنوب دمشق هدف قرار گرفته‌اند.

ناظر حقوق بشر سوریه روز جمعه، نهم آذر، اعلام کرد که در جریان «حملات موشکی اسرائیل به جنوب دمشق در شامگاه پنج‌شنبه» یک انبار تسلیحات ایران هدف قرار گرفته است.

به گفته این سازمان که مقر آن لندن است، در جریان حملات موشکی شامگاه پنج‌شنبه دو موضع در جنوب دمشق هدف قرار گرفت که یکی از آنها در منطقه «کسوه» انبار موقت سلاح‌های ایرانی بوده و موضع دیگر در منطقه «حرفا» پایگاه نظامی سوریه بوده است.

ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

خبرگزاری رسمی سوریه شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد پدافند هوایی این کشور یک جنگنده و چهار موشک اسرائیلی را ساقط کرده است؛ با این حال اسرائیل بدون تایید حمله به جنوب دمشق، ساقط شدن جنگنده یا موشک‌هایش را تکذیب کرد.

ارتش اسرائیل همچنین از کشف بقایای وسیله‌ای خبر داده که «به نظر می‌رسد موشک ضدهوایی سوریه باشد».

سامی عبدالرحمان، مدیر ناظر حقوق بشر، روز جمعه گفت حمله موشکی شامگاه پنج‌شنبه حدود یک ساعت طول کشید و در جریان آن، دو موشک به «انبار تسلیحات حزب‌الله لبنان و نیروهای ایرانی» در کسوه اصابت کرد.

به گفته آقای عبدالرحمان، تسلیحات موجود در این انبار اخیرا در این محل ذخیره شده بودند و قرار بود به محلی دیگر منتقل شوند.

ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

به گفته ناظر حقوق بشر سوریه، حمله شامگاه پنج‌شنبه نخستین حمله اسرائیل به مواضعی در سوریه در طول ۷۵ روز گذشته و پس از سرنگون کردن اشتباهی یک جنگنده روسیه توسط اسرائیل به شمار می‌رود.

یک هواپیمای نظامی روسیه ۲۶ شهریور توسط پدافند ضدهوایی و با شلیک موشک اس-۳۰۰ در لاذقیه ساقط شد و تمام ۱۵ خدمه آن کشته شدند.

پس از آن روسیه اعلام کرد اسرائیل با اجرای عملیاتی زیر پوشش این هواپیما، ارتش سوریه را «گمراه کرده است».

اسرائیل این اتهام را رد کرده و بنیامین نتانیاهو، در سفر به مسکو، ضمن تأکید بر «همکاری‌های امنیتی» دو کشور، اعلام کرد که حملاتش علیه مواضع ایران در سوریه ادامه خواهد یافت.

اسرائیل در سال‌های اخیر ده‌ها پایگاه و تأسیسات متعلق به ایران و گروه‌های مورد حمایتش را در سوریه هدف قرار داده و بارها گفته است اجازه نخواهد داد که ایران حضور نظامی‌اش در سوریه را تثبیت کند.

پس از سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه در لاذقیه، روسیه اعلام کرد با اعطای سامانه اس ۳۰۰ به سوریه، پدافند هوایی این کشور را تقویت می‌کند.

روشن نیست که در رویدادهای شامگاه پنج‌شنبه از این سامانه استفاده شده است یا خیر؛ با این حال ولادیمیر شمن‌اف، رئیس کمیته دفاعی در دومای روسیه، به خبرگزاری اینترفکس گفت که اس ۳۰۰ «بدون تردید توان دفاع ضدهوایی سوریه را افزایش داده است».

ایران و روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد در طول هفت سال جنگ در سوریه بوده‌اند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، اینترفکس، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG