لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

واشینگتن ادعای ارتش جمهوری اسلامی ایران را رد کرد: زیردریایی آمریکا از تنگه هرمز عبور نکرده است


زیردریایی پیشرفته یو.اس فلوریدا آمریکا که ارتش ایران مدعی به آن هشدار شده بود
زیردریایی پیشرفته یو.اس فلوریدا آمریکا که ارتش ایران مدعی به آن هشدار شده بود

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره عبور یک زیردریایی اتمی آمریکا از تنگه هرمز را رد کرد و آن را «مطلقا نادرست» خواند.

این ناوگان در توئیتی نوشت: «زیردریایی آمریکا اخیرا از تنگه هرمز عبور نکرده و این ادعا نشان‌دهنده دروغ‌پراکنی‌های بیشتر از سوی ایران است».

تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، نیز به خبرگزاری رویترز گفته است: زیردریایی آمریکایی نه اخیرا و نه امروز از تنگه هرمز عبور نکرده است.

کمی پیش از این واکنش، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بود که با هشدار زیردریایی «فاتح» و «مانورهای ایذایی» آن، زیردریایی اتمی آمریکا در تنگه هرمز مجبور شد که روی آب بیاید.

شهرام ایرانی روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین در ادامه ادعای خود گفت: زیردریایی اتمی آمریکا «در سکوت کامل و در زیر آب» در حال نزدیک شدن به تنگه هرمز بود که توسط زیردریایی «تمام ایرانی و بومی فاتح» رصد و شناسایی شد.

او در ادامه گفت زیردریایی «فاتح»، زیردریایی آمریکایی را با «مانورهای ایذایی» مجبور کرد تا به سطح آب بیاید و مسیر تنگه هرمز را در سطح آب عبور کند.

زیردریایی پیشرفته یو.اس فلوریدا آمریکا با سوخت هسته‌ای و مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده است و حدود دو هفته پیش آمریکا از اعزام آن به خاورمیانه خبر داده بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با «غیرقانونی» خواندن نحوه ورود زیردریایی آمریکا از تنگه هرمز، مدعی شده است که این زیردریایی تا حدودی به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک شده بود، از این‌رو هشدارهای لازم داده شد و «همراه یک اسکورت، مسیر خود را تغییر و ادامه داد».

این اظهارات یک روز بعد از عبور یک شناور هدایت‌شونده از راه دور، شهپاد، آمریکایی از تنگه هرمز عنوان می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز ۳۰ فروردین گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار شهپاد ۱۳ متری «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» مجهز به حسگرها و دوربین‌ها را از تنگه هرمز، گذرگاهی ۳۳ کیلومتری که یک پنجم نفت تجاری جهان از آن می‌گذرد، عبور داد.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، اعلام کرد عبور این شهپاد از تنگه هرمز توجه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خود جلب کرد، اما هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاد.

اعزام این زیردریایی در پی تصمیم ایالات متحده برای تمدید ماموریت ناو گروه هواپیمابر جورج دبلیو بوش در پی حملات نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه انجام شده است.

XS
SM
MD
LG