لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

یک شهپاد تجسسی آمریکا برای نخستین بار از تنگه هرمز عبور کرد


شهپاد «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» با همراهی یک شناور آمریکایی در حال عبور از تنگه هرمز در روز ۲۹ فروردین
شهپاد «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» با همراهی یک شناور آمریکایی در حال عبور از تنگه هرمز در روز ۲۹ فروردین

یک شهپاد آمریکایی، شناور هدایت‌شونده از راه دور، با قابلیت تجسس و نظارت بر آب‌های جنوب ایران، برای اولین بار از تنگه هرمز عبور کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۳۰ فروردین گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار شهپاد ۱۳ متری «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» مجهز به حسگرها و دوربین‌ها را از تنگه هرمز، گذرگاهی ۳۳ کیلومتری که یک پنجم نفت تجاری جهان از آن می‌گذرد، عبور داد.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، اعلام کرد عبور این شهپاد از تنگه هرمز توجه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خود جلب کرد، اما هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاد.

به گفته او، دو کاتِر (شناور گارد ساحلی) آمریکا نیز شهپاد یاد شده را در گذر از تنگه هرمز همراهی کردند: «ایرانی‌ها شناورهای گارد ساحلی و شهپاد را در حال عبور از تنگه، مطابق با مقررات بین‌المللی، مشاهده کردند. یک پهپاد ایرانی و حداقل یک فروند شناور تندرو کلاس هودونگ، متعلق به سپاه پاسداران، نیز شهپاد را رصد کردند».

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، وظیفه تامین امنیت آب‌های جنوبی ایران و حفاظت از منافع آمریکا و متحدانش را در منطقه بر عهده دارد.

ناوگان پنجم آمریکا پارسال یک گروه ویژه، متشکل از ۱۰۰ شهپاد، را در منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کرد، اما این نخستین بار است که یک فروند از آن‌ها وارد خلیج فارس می‌شود.

نیروهای نظامی ایران اواسط تابستان پارسال چند شهپاد آمریکایی را برای مدت کوتاهی بیرون از آب‌های ایران توقیف کردند، اما با مداخله نیروهای نظامی آمریکا در ضبط آن‌ها ناکام ماندند و عقب‌نشینی کردند.

شهپاد «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» پیشتر در دریای عمان مستقر بود؛ محلی که طی چند سال گذشته چندین کشتی، از جمله نفتکش مورد حمله قرار گرفت و آمریکا، اروپا، بریتانیا همراه با اسرائیل و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران به رغم ارائه شواهد توسط کشورهای غربی، منکر این حملات شده است.

آقای هاوکینز در ادامه گفته است: شهپاد «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» قابلیت ارسال تصاویر از ساحل و کشتی‌های منطقه را دارد و می‌تواند به ملوانان کمک کند که قبل از نزدیک شدن تهدید، از آن آگاه شوند.

تیموتی هاوکینز ۱۹ فروردین امسال نیز از اعزام زیردریایی «یو‌اس‌اس فلوریدا» به خاورمیانه خبر داده و اعلام کرده بود این زیردریایی، ۱۵۴ موشک هدایت‌شونده «تام‌هاوک» حمل می‌کند.

اعزام این زیردریایی در پی تصمیم ایالات متحده برای تمدید ماموریت ناو گروه هواپیمابر جورج دبلیو بوش در پی حملات نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه انجام شده است.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز ۱۲ فروردین اعلام کرده بود: «تمدید ماموریت ناو گروه جورج دبلیو بوش که شامل شناورهای یواس‌اس لیته گالف، یواس‌اس دلبرت دی. بلک و یواس‌ان‌اس آرکتیک می‌شود، امکان تقویت توانایی‌های سنتکام برای واکنش به حوادث احتمالی در خاورمیانه را فراهم می‌آورد».

طی سال‌های گذشته چندین رویارویی میان ناوهای آمریکا و قایق‌های تندرو سپاه اتفاق افتاده است. هفته گذشته، ارتش جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که به یک «هواپیمای جاسوسی» آمریکا در داخل مرزهای دریایی ایران در دریای عمان اخطار داده است.

ماه گذشته نیز در پی حملات موشکی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

در واکنش به آن، نیروهای آمریکایی به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران حمله کردند و بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۱۹ شبه‌نظامی کشته شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG