لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

«اعتراض حقوقی» ایران به سازمان جهانی دریانوردی در پی توقیف بنزین صادراتی


تصویر از ویدئویی گرفته شده که سنتکام از لحظه «توقیف» کشتی ویلا منتشر کرده است
تصویر از ویدئویی گرفته شده که سنتکام از لحظه «توقیف» کشتی ویلا منتشر کرده است

یک مقام سازمان بنادر و دریانوردی ایران روز چهارشنبه از «اعتراض حقوقی» این سازمان به سازمان جهانی دریانوردی به ‌دلیل توقیف کشتی‌های حامل سوخت صادراتی ایران به ونزوئلا خبر داد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، پنجم شهریور، به نقل از جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نوشت که این سازمان تاکنون چندین ‌بار بر سر توقیف کشتی‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا با دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی صحبت کرده است.

طبق ادعای آقای اسلامی، آنها «برای اولین بار قول داده‌اند که این موضوع را پیگیری کنند».

او در این باره توضیح بیشتری نداد.

اشاره این مقام دریانوردی ایران به توقیف چند کشتی حامل سوخت صادراتی ایران به ونزوئلا در آب‌های آزاد به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران است که بعد از تکذیب ایران سرانجام تائید شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به عنوان نخستین مقام رسمی ایرانی روز ۲۷ مرداد تائید کرد که چهار کشتی توقیف شده توسط آمریکا حامل بنزین ایران بوده که راهی ونزوئلا بودند.

در حالی که پیش از این مقامات ایران این خبر را «جنگ روانی» آمریکا توصیف می‌کردند، آقای زنگنه به صراحت گفت که «صادرات بنزین به ونزوئلا یک کار تجاری است... محموله‌های اخیر به‌ صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن تسویه شده است».


جلیل اسلامی روز چهارشنبه توضیح نداده است که اگر بنزین به ونزوئلا فروخته شده، چرا ایران باید به «اعتراض حقوقی» متوسل شود.

آن ‌طور که خبرگزاری مهر به نقل از معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نوشته، در حال حاضر محموله سوخت صادراتی ایران به ونزوئلا که آمریکا توقیف کرده است در یکی از بنادر این کشور تخلیه شده است.

این مقام مسئول در عین حال افزود که جمهوری اسلامی در «مقاطع مختلف و در اتفاقات گوناگون در قالب بیانیه‌های اعتراضی»، اعتراض خود را به سازمان جهانی دریانوردی اعلام کرده‌ که از تردد کشتی‌های آزاد ایران جلوگیری می‌شود.

وی بدون توضیح بیشتر اضافه کرد که این سازمان تلاش دارد با هماهنگی‌ها با «لایه‌های مختلف حاکمیتی» در بخش صادرات و حمل و نقل موجبات ادامه صادرات ایران از مسیر دریایی را فراهم کند.

با آن که آقای اسلامی درباره «لایحه‌های مختلف حاکمیتی» توضیح بیشتری ارائه نکرده، پیشتر خبرهایی از مداخله سپاه در امر صادرات دریایی ایران منتشر شده بود.

از جمله خبرگزاری بلومبرگ از ورود نیروهای سپاه پاسداران ایران به یک نفتکش کوچک یونانی در دریای عمان خبر داده بود.

تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده سال گذشته پیرو رشته رخدادهایی در خلیج فارس و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به شدت بالا گرفته است.

تابستان گذشته نیز در پی توقیف نفتکش ایران از سوی بریتانیا، تهران یک نفتکش با پرچم بریتانیا را در خلیج فارس برای مدتی توقیف کرد.

منابع: خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG