لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

زنگنه: چهار کشتی توقیف شده توسط آمریکا حامل بنزین ایران بود


وزیر نفت ایران تایید کرده است چهار کشتی توقیف شده توسط آمریکا حامل بنزین ایران بوده که راهی ونزوئلا بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیژن نامدار زنگنه روز دوشنبه ۲۷ مرداد گفت: «صادرات بنزین به ونزوئلا یک کار تجاری است، آن را به رزم سیاسی تبدیل نکنید. محموله‌های اخیر به‌ صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن تسویه شده است».

خبرگزاری بلومبرگ نیز با پوشش سخنان زنگنه گزارش داده است برای اولین بار یک مقام رسمی ایران تایید کرده محموله‌های توقیف شده توسط آمریکا در واقع سوخت ایران بوده که راهی ونزوئلا می‌شد. قبلا مقامات ایران انتشار خبر توقیف بنزین ایرانی را «جنگ روانی» توصیف کرده بودند.


روزنامه آمریکایی وال ‌استریت جورنال روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی خبر داد که نفتکش‌های لونا، پاندی، برینگ و بلٌا طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند، اما بعدا معلوم شد محموله‌های بنزین توقیف شده و نفتکش‌ها آزاد شده‌اند.

این توقیف به درخواست دادستان فدرال آمریکا انجام شده بود. اما حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا، توقیف نفتکش‌های مرتبط با ایران توسط آمریکا را تکذیب کرد.

آقای سلطانی در توییتی که روز جمعه ۲۴ مرداد، منتشر کرد نوشت، «نه كشتی‌‌ها ايرانی هستند و نه مالک يا پرچم آنها ارتباطی به ايران دارد» و خبر توقیف کشتی‌ها «جنگ روانی» است.

وزارت دادگستری ایالات متحده تایید کرده که این کشور محموله چهار نفتکش لونا، پاندی، برینگ و بلٌا را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در آب‌های آزاد توقیف کرده است.


گزارش‌ها حاکی است که این نفتکش‌ها با بیش از ۱.۱ میلیون بشکه بنزین ایران عازم ونزوئلا بودند که توقیف شدند. ارزش این محموله‌ها ۵۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده ۲۴ مرداد گفت بنزین ایرانی توقیف شده از نفتکش‌های عازم ونزوئلا می‌تواند به «قربانیان آمریکایی تروریسم دولتی» برسد.

ایران سه ماه پیش نیز ۱.۵ میلیون بشکه بنزین راهی ونزوئلا کرد و همه محموله‌ها تحویل داده شد.

جیمز مالوی، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در بحرین روز دوشنبه گفت آمریکا نفتکش‌هایی اجاره کرد و محموله‌های بنزین را از چهار کشتی یاد شده تحویل گرفت.

وی افزود، دو نفتکش محموله‌های خود را در دریای عمان و دو کشتی دیگر محموله‌هایشان را در سواحل جمهوری موزامبیک، در جنوب شرق آفریقا تحویل آمریکا دادند.

بلومبرگ می‌نویسد، هفته گذشته گزارش‌هایی از ورود نیروهای سپاه به یک نفتکش کوچک یونانی در دریای عمان و اذیت پرسنل این کشتی منتشر شد.

نفتکش یاد شده با نام ویلا، تحت اداره همان شرکت یونانی بود که مستقیما یا از طریق زیرمجموعه‌هایش چهار نفتکش لونا، پاندی، برینگ و بلٌا را نیز اداره می‌کند.

نفتکش ویلا هم مانند دو نفتکش از چهار نفتکش توقیف شده با پرچم لیبریا حرکت می‌کرده است.

بلومبرگ به نقل از آقای مالوی نوشته است، نیروهای نظامی ایران وارد عرشه نفتکش ویلا شده، پرسنل نفتکش را کتک زده و تجهیزات آن را دزدیده‌اند.

قبلا روزنامه وال استریت‌ جورنال گزارش داده بود که شرکت یونانی اداره کننده نفتکش‌های توقیف شده، بعد از تهدید به تحریم از طرف آمریکا و انجام مذاکرات، «به صورت داوطلبانه» راضی به تحویل محموله‌های نفتی ایران شده است.

آمریکا نیز می‌گوید در توقیف این محموله‌های متوسل به زور یا عملیات نظامی نشده است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، فارس، رویترز و وال استریت جورنال؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG