لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

سرنگونی پرواز ۷۵۲؛ ایران اوکراین را به فضاسازی سیاسی و رسانه‌ای متهم کرد


در حالی که گزارش‌های معتبری از آزار و اذیت خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ از سوی جمهوری اسلامی در دست است، مقام‌های این کشور، مسافران کشته‌شده را «شهید» می‌نامند
در حالی که گزارش‌های معتبری از آزار و اذیت خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ از سوی جمهوری اسلامی در دست است، مقام‌های این کشور، مسافران کشته‌شده را «شهید» می‌نامند

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران اظهارات مقام‌های اوکراینی مبنی بر عمدی ‌بودن سرنگونی پرواز ۷۵۲ را «فضا‌سازی‌های سیاسی» و «تحریک عواطف» خانواده‌های قربانیان خواند و از تشکیل دادگاه متهمان این پرونده در آینده نزدیک خبر داد.

کیوان خسروی روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با پرس تی‌وی، تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، مدعی شد که جمهوری اسلامی از «ابتدای» وقوع این حادثه، «همه درخواست‌های» دولت اوکراین را که «در برخی موارد، فراتر از ضرورت‌های معمول» بود «اجابت» کرده است.

به گفته آقای خسروی، ایران این اقدامات از جمله ارسال جعبه سیاه هواپیما به فرانسه را انجام داد تا «شبهه‌ای در مسیر کشف واقعیت ماجرا باقی نماند» و تاکنون «هیچ‌ یک از مراجع خارجی دلایل فنی دیگری که بتواند گزارش کارشناسی ایران را نفی یا ضعیف کند ارائه نکرده‌اند.»

این در حالی است که تمام مدارک و شواهد مربوط به سرنگونی این هواپیما در اختیار ایران است و مقامات جمهوری اسلامی تنها به صورت قطره‌چکانی و گزینشی این شواهد را در اختیار دیگر کشورهای دخیل گذاشته‌اند.

در همین زمینه الگا کورینیاک، سرپرست تیم دادستان‌های‌ اوکراینی روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، به رادیوفردا گفت که حکومت ایران به‌رغم وعده‌های پیشین از ارائه مدارک و اطلاعات شفاف مربوط به سرنگونی پرواز ۷۵۲ امتناع کرده و پنهان‌کاری «عامدانه‌ای» از سوی جمهوری اسلامی در جریان است.

کیوان خسروی در ادامه مقام‌های اوکراینی را متهم کرد که «صرفاً با فضاسازی رسانه‌ای و تحریک عواطف خانواده شهدای این حادثه به دنبال وارد کردن فشار سیاسی به ایران هستند.»

او پیش از این نیز موضع‌گیری صریح اوکراین مبنی بر سرنگونی «عمدی» پرواز ۷۵۲ از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را «سفارشی» نامیده بود.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین اعلام کرد سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را سرنگون ساخت تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».

او در گفت‌وگویی که در روزنامه کانادایی گلوب ‌اند میل منتشر شد تصریح کرده بود که این موضوع را در جریان سفرش به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در میان گذاشته و او نیز به طور تلویحی موضوع را تائید کرده است.

این در حالی است که سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، برداشت آقای دانیلوف از اظهارات «صریح» شمخانی را «اشتباه» نامیده است.

آقای خسروی هشدار داد: «ادعاهای اخیر مقامات اوکراینی که متأسفانه با انتساب اظهارات کذب به مسئولین ایرانی به دنبال فضاسازی‌های سیاسی پیرامون این پرونده هستند به هیچ وجه سازنده و قابل قبول نیست.»

وی در عین حال بدون اشاره به جزئیات افزوده که «اقدامات قضایی» برای رسیدگی به پرونده متهمان این حادثه در جریان است و «به زودی و با تشکیل دادگاه صالحه مجازات متهمان تعیین و اعلام می‌شود.»

غلامعباس ترکی، دادستان پیشین نظامی استان تهران، پیش از این از صدور کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسئولانی» خبر داده بود که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بوده‌اند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقع، بالاخره اذعان کرد که پدافند ضد هوایی تهران به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است؛ اوکراین، کانادا و برخی ناظران درباره صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های پرس تی‌وی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG