لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

«قصد» وزارتخانه برای آموزش «محافظت در برابر تهدیدهای بیرونی» به کودکان


محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی
محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی

مدتی پس از انتشار گزارش‌ها دربارهٔ «آزار جنسی» تعدادی از کودکان، وزیر آموزش و پرورش خبر داد که آموزش «مهارت‌های اجتماعی» به دانش‌آموزان دوره متوسطه اول، با هدف آموزش آنان برای «محافظت در برابر تهدیدهای بیرونی» آغاز می‌شود.

محمد بطحایی روز شنبه، ۲۶ خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که وزارت آموزش و پرورش قصد دارد آموزش «مهارت‌های اجتماعی» به دانش‌آموزان را آغاز کند.

به گفته آقای بطحایی، این آموزش‌ها ابتدا در مقطع متوسطه اول (پس از ابتدایی) آغاز خواهد شد که بخشی از آن اجباری و بخشی فوق برنامه خواهد بود.

وی اضافه کرد: «این آموزش‌ها، در حقیقت تمرین انجام فعالیت‌هایی است تا بچه‌ها بتوانند خودشان را در مقابله با تهدیدهای بیرونی محافظت کنند».

آقای بطحایی همچنین گفت که در این آموزش‌ها، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند «به چه کسی اعتماد کرده و نگرانی‌های خود را مطرح کنند».

موضوع آزار جنسی اخیر در دبیرستان معین تهران و تجاوز جنسی به یک دختر افغان در خمینی‌شهر بحث آموزش به کودکان دربارهٔ آزارهای جنسی را بار دیگر مطرح کرده‌است.

در همین حال حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، روز ۱۳ خرداد گفته بود که برای پیش‌گیری از کودک‌آزاری در کشور، ارائه آموزش‌های مربوط به آن باید در دستور کار مدارس قرار گیرد.

سیاوش شهریور، سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران، خرداد ماه سال گذشته خبر داده بود که برای نخستین بار طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و به زودی رونمایی خواهد شد.

این در حالی است که موضوع آموزش کودکان برای جلوگیری از آزارهای جنسی، از سوی برخی از گروه‌های تندروی مذهبی در ایران هدف انتقاد قرار گرفته‌است.

از جمله در حالی که برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند هدف بخشی از آموزش‌های سند ۲۰۳۰ یونسکو «جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد» است، سال گذشته اجرای این سند پس از اعتراض رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی متوقف شد.

به جز موضوع آزار جنسی کودکان در مدارس، چند پرونده قتل و آزار جنسی نیز در سال‌های اخیر خبرساز شده‌است.

از جمله پرونده‌های آزار جنسی و قتل ندا دختر شش ساله در مشهد، آتنا اصلانی در پارس‌آباد، اهورا کودک سه‌ساله در رشت و همچنین ستایش قریشی دختر شش‌ساله افغان در ورامین.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و رادیوفردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG