لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

نماینده خامنه‌ای در «کیهان» خواستار اشغال سفارت آمریکا در عراق شد


نمایی از سفارت آمریکا در بغداد، پایتخت عراق
نمایی از سفارت آمریکا در بغداد، پایتخت عراق

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه رسانه‌ای کیهان سفارت ایالات متحده در بغداد را «جاسوس‌خانه» خواند و به مردم عراق توصیه کرد که مانند انقلابیون ایران این سفارتخانه را تسخیر کنند.

حسین شریعتمداری در سرمقاله روز شنبه ۱۳ مهر روزنامه کیهان به اعتراضات کنونی در عراق پرداخته و با اشاره به برخی شعارها علیه ایران و شبه‌نظامیان حشد الشعبی، آنها را به «عوامل آمریکایی، اسرائیلی و وهابیون سعودی» نسبت داده است.

عراق از روز سه‌شنبه هفته پیش تا کنون صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که ده‌ها کشته برجای گذاشته است. فساد در حکومت، رشد بیکاری و عدم تحقق وعده‌های دولت‌ عراق در زمینه خدمات عمومی، از عوامل اصلی این اعتراضات عنوان شده است.

اما در این میان گزارش‌هایی نیز منتشر شده است که حکایت از آن دارد برخی معترضان شعارهای خود را متوجه ایران و شبه‌نظامیان شیعه در عراق کرده‌اند.

مدیر مسئول کیهان در سرمقاله‌اش این شعارها را «غیرمنتظره»، «غیرقابل توجیه» و «انحرافی» خوانده و تاکید کرده است که آنها را عوامل دیگری به اعتراضات «تحمیل کرده‌اند».

به گفته وی، «اسناد فراوانی که تا کنون به دست آمده است» از حضور «عوامل آمریکایی، اسرائیلی، وهابیون سعودی و بعثی‌ها... در پشت صحنه نا‌آرامی‌های عراق حکایت می‌کند» تا خواسته‌های مشروع مردم عراق را «به خواسته‌های بارها اعلام شده دشمنان ملت» تبدیل سازد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اما توضیحی درباره این اسناد نمی‌دهد و اینکه چگونه به دست وی رسیده است. با این حال طی روزهای اخیر برخی از رسانه‌های اصولگرا در ایران بارها عربستان سعودی را به دامن زدن به اعتراضات عراق متهم ساخته‌اند و از جمله وبسایت افکارنیوز آن را پروژه مشترک ریاض با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و بریتانیا دانسته است.

در این حال، حسین شریعتمداری به‌طور مشخص ایالات متحده را «متهم اصلی» در ناآرامی‌های عراق خوانده و نوشته است: «باید از جوانان مومن و انقلابی عراق که در سال‌های اخیر با از خودگذشتگی و ایثار ده‌ها حماسه بزرگ و مثال‌زدنی آفریده‌اند پرسید؛ چرا به حضور سفارت آمریکا در بغداد یعنی همان جاسوسخانه و کانون توطئه علیه ملت مظلوم عراق خاتمه نمی‌دهید؟! و این دُمل چرکین را از سرزمین مقدس خود حذف نمی‌کنید و بیرون نمی‌اندازید؟»

وی در خاتمه این سرمقاله مدعی شده که اشغال سفارت آمریکا در تهران برای ایران «دستاوردهای فراوانی داشته است و چرا باید جوانان انقلابی عراق میهن مقدس خود را از این دستاوردها محروم کنند؟»

۱۳ آبان ۱۳۵۸ و در حالی که کمتر از یک سال از عمر انقلاب ایران می‌گذشت، جمعی از دانشجویان پیرو آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به سفارت آمریکا در تهران هجوم بردند و آنجا را اشغال کردند.

این رخداد به گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی و کارکنان سفارت انجامید که تا ۴۴۴ روز ادامه یافت، امری که آغازگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد و بیش از چهار دهه است که بر مناسبات بین تهران و واشینگتن سایه انداخته است.

بر اساس سرمقاله روزنامه کیهان و گزارش‌های رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG