لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

وقوع سیل شدید در دروازه قرآن شیراز؛ آمار کشته‌ها به ۱۹ نفر افزایش یافت


سیل شیراز در روز دوشنبه ده‌ها خودرو را درهم کوبید.
سیل شیراز در روز دوشنبه ده‌ها خودرو را درهم کوبید.

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که بارش شدید باران در شیراز در روز دوشنبه پنجم فروردین باعث راه افتادن سیلابی سهمگین در این شهر شد که تاکنون کشته شدن دست‌کم ۱۹ نفر و مصدوم شدن ده‌ها نفر در این حادثه تأیید شده است.

وزیر بهداشت ایران شامگاه دوشنبه خبر داد که تعداد کشته‎شدگان سیل شیراز به ۱۹ نفر افزایش یافت.

سعید نمکی که به شیراز سفر کرده است، همچنین گفت که ۱۱۹ نفر مجروح شده بودند که تاکنون ۲۰ نفر از بیمارستان مرخص شده‌اند.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، درباره سیل روز دوشنبه در شیراز گفته است: «این سیلاب در کمتر از ۱۰ دقیقه از ارتفاعات تنگ الله‌اکبر شروع و در ورودی شهر شیراز و در دروازه قرآن خودروهای در حال حرکت را با خود برد».

گزارش‌ها حاکی است که آب در این محدوده حدود ۲۰۰ خودرو را با خود برده است.

آقای رحیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر نیز گفت که «از دو هفته قبل جلسات برگزار و اخطارهای لازم ارائه شده بود ... اما متأسفانه به هشدارها بی‌توجهی شد».

وی افزود که «آمادگی لازم وجود داشت اما وقوع سیلاب با چنین حجمی در منطقه دروازه قرآن انتظار نمی‌رفت».

در همین حال، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس خبر داد که برای بررسی علل این حادثه پرونده‌ای تشکیل شده است.

به گفته آقای القاصی، بر اساس تحقیقات اولیه «رودخانه منتهی به دروازه قرآن لایروبی نشده بوده و مجرای عبور آب به طور کامل باز نبوده است و همین وضعیت موجب راه افتادن سیلاب شده است».

وی همچنین گفت که با وجود هشدار سازمان هواشناسی درباره بارندگی شدید، دستگاه‌های مسئول «اقدامات پیشگیرانه لازم درباره لایروبی رودخانه مجاور دروازه قرآن و مهار سیلاب ناشی از بارندگی اقدامی انجام نداده‌اند».

عدم حضور شهردار شیراز در این شهر نیز انتقاداتی به دنبال داشته است.

در همین حال احمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز، گفت که «تلاش ما برای برقراری ارتباط با شهردار محترم بی‌نتیجه مانده است».

از سوی دیگر، مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات از امدادرسانی، در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «در سیل شیراز، ۹۰۴ نفر حادثه دیده و ۲۰۷ خانوار آسیب دیده‌اند. همچنین این حادثه ۵۱ مصدوم به جای گذاشت. دو نفر از مصدومان به ایلام منتقل شدند».

به گفته او، «۴۵۶ خانوار در نمایشگاه بین‌المللی شیراز اسکان داده شده‌اند همچنین تیم‌های عملیاتی در ۴۵ نقطه درگیر عملیات سیلاب هستند».

تصاویری نیز از آب‌گرفتگی بازار وکیل شیراز در خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس، به خبرگزاری ایسنا گفت: «آب‌گرفتگی در خیابان دروازه‌ قرآن تا هفت‌تنان رخ داده است و در حال حاضر شش تیم عملیاتی در محل حضور دارند و جستجو و امدادرسانی ادامه دارد».

علیرضا عدلو، مسئول روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، نیز خبر داد که بیش از شش مورد آب‌گرفتگی منازل و مجتمع‌های مسکونی و تجاری در بارندگی دوشنبه در این شهر رخ داده که احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

وی ادامه داد: «قطعاً تعداد آب‌گرفتگی‌ها تا ساعات آینده در شیراز افزایش خواهد یافت و اولویت تخلیه آبگرفتگی با منازل ناایمن است که احتمال تخریب آنها وجود دارد».

محمدرضا دهقانی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز، نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: «کنارگذرهای رودخانه خشک به علت بارندگی بسته شده و شهروندان و مسافران می‌توانند برای تردد از مسیرهای جایگزین استفاده کنند».

رودخانه خشک در واقع محل عبور سیل (مسیل) است که شیراز را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این رودخانه غربی-شرقی نهایتاً به دریاچه مهارلو یا نمک در شرق شیراز می‌ریزد.

فوت دو نفر در لرستان و کرمانشاه

روز دوشنبه همچنین در تعداد دیگری از استان‌های ایران سیل رخ داد.

در همین زمینه، غلامرضا آقامیرزایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان خبر داد که در روستای سنگسر یک زن جان باخت و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.

در استان لرستان همچنین آب ۶۰ روستا و برق ۱۷۰ روستا نیز قطع شده است.

حبیب‌الله موسوی بخشدار معمولان در شهرستان پلدختر نیز خبر داد که ۱۰۰ خانه این شهر به زیر آب رفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه و برخی از مناطقی که کانکس‌های زلزله‌زدگان مستقر است، نیز سیل رخ داده و افراد ساکن در این کانکس‌ها جابجا شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مرد در سرپل ذهاب به دلیل طغیان رودخانه فوت شده است.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز خبر داد که یک روستا در این استان به صورت کامل به زیر آب رفته و ۲۰ روستا نیز در معرض تهدید سیل هستند.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم خبر داد که در برخی مناطق جنوب و شرق این استان از جمله ریگان، ارزوئیه، رودبار جنوب و کهنوج سیل رخ داده است.

روز دوشنبه همچنین اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس‌جمهوری ایران، خبر داد که سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، بوشهر، تهران و البرز در روزهای آینده هشدار داده است.

با استفاده از گزارش و تصاویر خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم و مهر/ پ.پ
XS
SM
MD
LG