لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

ایران: درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت «حیرت‌آور» است


ایران از سازمان اوپک خواسته در نشست بعدی آن که روز اول تیر برگزار می‌شود درباره تحریم‌های آمریکا بحث و گفت‌وگو شود
ایران از سازمان اوپک خواسته در نشست بعدی آن که روز اول تیر برگزار می‌شود درباره تحریم‌های آمریکا بحث و گفت‌وگو شود

درخواست آمریکا از عربستان سعودی برای تولید بیشتر نفت، انتقاد شدید ایران را به دنبال داشت که آن را «دیوانگی» و «حیرت‌آور» نامید و تاکید کرد که سازمان اوپک به چنین خواسته‌ای تن نمی‌دهد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۸ خرداد اظهارات حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان اوپک، را به صورت اختصاصی بازتاب داده که گفته است: «این دیوانگی و حیرت‌آور است که واشینگتن به عربستان سعودی دستور می‌دهد که چه کند و از آن بخواهد که به خاطر تحریم‌های غیرقانونی که خود علیه ایران و ونزوئلا وضع کرده است، جای خالی صادرات ایران را پر کند.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی را به صورت یکجانبه لغو کرد و به بازگشت تحریم‌ها علیه تهران فرمان داد.

آقای ترامپ هم‌چنین از بالا بودن بهای نفت انتقاد کرده و اوپک را مسبب آن دانسته است.

گزارش‌ها حاکی است که در این حین مقامات ایالات متحده به صورت غیررسمی از عربستان و برخی دیگر اعضای سازمان اوپک خواسته‌اند که پیش از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران تولید نفت خود را افزایش دهند.

یکی از گزارش‌ها حتی حاکی است که یک روز قبل از خروج دونالد ترامپ از برجام یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در تماس تلفنی با عربستان سعودی از آن کشور خواسته است در صورتی که این تصمیم به تلاطم در بازار نفت منجر شود به تثبیت بهای آن کمک کند.

تحریم‌های پیشین علیه تهران که اتحادیه اروپا نیز در آن نقش داشت باعث کاهش پنجاه درصدی تولید نفت ایران شده بود تا جایی که به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید.

این بار اگرچه اتحادیه اروپا مخالف تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران است، اما بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ترس آن که تحریم‌های آمریکا گریبانشان را بگیرد، روابط خود را با تهران قطع کرده‌اند.

در این حال ایران از سازمان اوپک خواسته در نشست بعدی آن که روز اول تیر برگزار می‌شود درباره تحریم‌های آمریکا بحث و گفت‌وگو شود. اما رویترز در گزارش دیگری به نقل از منابع مطلع نوشته که اوپک احتمالا درخواست ایران برای گفت‌وگو در این زمینه را رد می‌کند.

به گفته این منبع که در گزارش رویترز به نام او اشاره نشده است، پس از ارسال درخواست ایران به اوپک، احمد الکعبی نماینده امارات متحده عربی در اوپک خواستار آن شده که شورای حقوقی سازمان در این باره نظر بدهد. اما این شورا با درخواست ایران مخالفت کرده و تاکید داشته وقتی که دستور جلسه از پیش تعیین و نهایی شده است نمی‌توان آن را تغییر داد.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG