لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

دادستان کل ایران با حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال مخالفت کرد


حضور زنان در ورزشگاه، چالش‌برانگیزترین مسئله ورزش ایران در دو دهه گذشته بوده است.
حضور زنان در ورزشگاه، چالش‌برانگیزترین مسئله ورزش ایران در دو دهه گذشته بوده است.

دادستان کل ایران ضمن مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال، گفته است که فیفا دلش برای زنان ایران نسوخته است.

محمدجعفر منتظری که روز چهارشنبه ۱۶ مرداد در دانشگاه خوارزمی سخنرانی می‌کرد، درخواست فیفا برای حضور زنان در استادیوم فوتبال را از مصادیق «نفوذ دشمن» توصیف کرده و گفته که هدف از نفوذ، از بین بردن «مقاومت» است.

او تاکید کرده است که نباید بحث فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه را «ساده گرفت» و با کنایه پرسیده است که «دل‌شان برای این سوخته که زن‌ها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟»

آقای منتظری همچنین گفته است: «فیفا چه کار دارد به اینکه در کشوری ۱۰، ۵۰۰، هزار یا پنج هزار تماشاگر برای فوتبال می‌رود حتماً تعدادی از آنان باید زن باشند؟»

در روزهای گذشته، اخباری منتشر شد که فدراسیون جهانی فوتبال تا نهم شهریورماه امسال برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده است تا مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.

فیفا تهدید کرده است که در صورت مهیا نشدن شرایط ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای دیدارهای داخلی و خارجی، فوتبال ایران را به صورت گام‌به‌گام با اقدامات تنبیهی و در نهایت تعلیق مواجه خواهد کرد.

فیفا همچنین به فدراسیون‌ها تاکید کرده که دخالت ارکان سیاسی یک کشور در مسائل فوتبال می‌تواند موجب تعلیق تیم‌های فوتبال از مسابقات بین‌المللی شود.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران، درباره ضرب‌الاجل فیفا گفته است که «دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها است و این مسئله هیچ منع قانونی ندارد».

این در حالی است که محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش ایران، گفته است: «برای حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر خیلی اعتقادی نداریم و شرایطش برای لیگ مهیا و مناسب نیست».

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در قم، هم خواستار حضور نیافتن زنان در ورزشگاه‌ها شده است.

آقای منتظری در سخنرانی روز چهارشنبه خود همچنین از «سند ۲۰۳۰» به عنوان یکی دیگر از مصادیق «نفوذ دشمن» نام برده و گفته که «آثار و جای پای سند ۲۰۳۰ را در بخش‌های مختلف داریم می‌بینیم».

اجرای این سند آموزشی که از جمله برنامه‌های پیشنهادی سازمان ملل است، اردیبهشت ۱۳۹۶ با تذکر و دخالت علی خامنه‌ای متوقف شد.

با وجود عدم اجرای این سند در نظام آموزش و پرورش ایران، رهبر جمهوری اسلامی در طول دو سال گذشته بارها درباره سند ۲۰۳۰ هشدار داده است.

دادستان کل ایران از عکس‌ها و کتاب‌های نمایشگاه امسال کتاب که به گفته او «مطالب انحرافی» داشته‌اند و «آموزش جنسی برای بچه‌ها» به عنوان پیامدهای اجرای سند ۲۰۳۰ نام برده است.

وی در حاشیه این سخنرانی در پاسخ به پرسش یک دانشجو درباره بازداشت اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر رئيس سابق قوه قضاییه، گفته است: «کلیات دادوستدهای وی را می‌دانستیم و از زمانی علائم و نشانه‌های شاخص‌تر بدست آمد».

دادستان کل ایران افزوده است: «هر کسی که در این زمینه شریک باشد با وی برخورد خواهد شد و خط قرمزی در برخورد با افراد نداریم».

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پس از طرح اتهامات علیه اکبر طبری، دفتر صادق لاریجانی در بیانیه‌ای اعلام کرد برخی از اتهامات مطرح در مورد طبری «قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شد» و صادق لاریجانی نیز در دوران حضورش در قوه قضائیه «خود مستقلاً آن‌ها را بررسی کرده و خلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود».

منبع: ایسنا، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG