لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۰

فرمانده نیروی قدس سپاه: تا دو ماه دیگر نابودی داعش را جشن می‌گیریم


قاسم سلیمانی با دفاع از اعزام نیروهای ایرانی به سوریه برای نبرد با داعش، ادعا کرد که در سوریه و عراق «دیپلماسی» جواب نمی‌دهد.
قاسم سلیمانی با دفاع از اعزام نیروهای ایرانی به سوریه برای نبرد با داعش، ادعا کرد که در سوریه و عراق «دیپلماسی» جواب نمی‌دهد.

فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در یک سخنرانی وعده داد که ایران «تا دو ماه دیگر» نابودی گروه حکومت اسلامی، داعش، را جشن خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در این سخنرانی گفت که «وقتی شهید حججی به شهادت رسید پیامی صادر کردم که تا سه ماه دیگر ریشه داعش را می‌خشکانیم، الان هم می‌گویم نابودی داعش نزدیک است».

او گفت: «تا دو ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم و ایران، روسیه، سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند».

محسن حججی از نیروهای لشکر «۸ نجف اشرف» سپاه پاسداران و ساکن نجف‌آباد در استان اصفهان بود. آقای حججی روز ۱۶ مردادماه سال جاری در یک درگیری در منطقه «تنف» در منطقه مرزی سوریه، عراق و اردن اسیر شده بود.

دو روز بعد گروه حکومت اسلامی، داعش، تصویری از قتل این نیروی سپاه پاسداران را منتشر کرد.

در واکنش به این رخداد، قاسم سلیمانی در روز ۱۹ مرداد در پیامی نوشت که نیروهای سپاه پاسداران ایران «انتقام» قتل محسن حججی را «با تصمیمی قاطعانه که همانا ریشه‌کن کردن شجره خبیثه وهابیت و تروریسم از جهان اسلام است خواهند گرفت».

حال فرمانده سپاه قدس وعده داده است که تا دو ماه دیگر گروه حکومت اسلامی نابود خواهد شد.

به نظر می‌رسد که این وعده مبتنی بر پیروزی‌های اخیر حکومت بشار اسد و متحدانش، به‌ویژه ایران، در خاک این کشور در برابر گروه حکومت اسلامی باشد.

این پیروزی‌ها و عقب‌نشینی روزافزون داعش حتی باعث شده که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، خود را پیروز میدان توصیف کند.

آقای اسد به پیروزی خود آن قدر اطمینان پیدا کرده است که در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز این پیروزی را تبریک گفت.

بر اساس این نامه که تصویر آن روز ۲۴ شهریور در رسانه‌های ایران منتشر شد، بشار اسد با اشاره به نقش ایران در شکسته شدن محاصره دیرالزور، مردم ایران را نیز «شریک پیروزی» توصیف کرده است.

در طول شش سال و نیم جنگ داخلی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران با تأمین مالی و اعزام نیرو همواره از حکومت بشار اسد دفاع کرده و بیش از یک هزار تن از نیروهای نظامی ایران نیز در این کشور کشته شده‌اند.

قاسم سلیمانی روز پنجشنبه همچنین با دفاع از اعزام نیروهای ایرانی به سوریه برای نبرد با داعش ضمن اشاره به اینکه تمام این نیروها «داوطلبانه» به سوریه می‌روند ادعا کرد که در سوریه و عراق «دیپلماسی» جواب نمی‌دهد.

او با طرح این پرسش که «چرا در بُعد حکومتی تصمیم گرفتیم در سوریه و عراق وارد شویم» چنین گفت که «این‌ها حلش از راه دیپلماسی غیر‌ممکن است».

آقای سلیمانی گفت: «برخی نادانسته سخن‌پراکنی می‌کنند... در مورد تروریست‌های منطقه راهی جز مقابله نیست».

علاوه بر سوریه، جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز حضوری چشمگیر دارد و در آزادسازی شهر موصل از گروه حکومت اسلامی که در تیرماه اتفاق افتاد ارتش عراق از کمک‌های نظامی ایران بهره فراوان برد.

فرماندهان ارشد نظامی ایران بارها «حشد الشعبی» یا همان «نیروهای داوطلب و مردمی» را با نیروهای بسیج وابسته به سپاه پاسداران ایران مقایسه کرده و به تأثیرپذیری این نیروها از ایران افتخار کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران از حشد الشعبی حمایت کرده‌اند، و قاسم سلیمانی نیز در تیرماه در پی آزادی موصل گفت: «کلید انبارهای تسلیحاتی ایران در دست فرمانده حشدالشعبی بود».

XS
SM
MD
LG