لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

«حمله» نیروهای روسیه و سوریه به گروه تحت حمایت آمریکا در دیرالزور


یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایالات متحده که در شرق سوریه با گروه حکومت اسلامی در جنگ است، روز شنبه ۲۵ شهریور، از حمله هوایی نیروهای ارتش سوریه و روسیه به خود خبر داد.

ارتش حکومت بشار اسد در دیرالزور در شرق سوریه از حمایت روسیه برخوردار است.

در همین حال روی نقشه خطی مشخص شده که قرار است از تداخل عملیاتی گروه‌های تحت حمایت روسیه و آمریکا در خاک سوریه جلوگیری کند.

با این همه گروه موسوم به «نیروی دموکراتیک سوریه» که به گزارش خبرگزاری فرانسه متشکل از شبه‌نظامیان کرد و عرب سوریه است روز شنبه برای اولین بار از برخورد با روس‌ها در این منطقه خبر داد.

این گروه با حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا در شرق سوریه با گروه حکومت اسلامی، داعش، می‌جنگد.

به گفته این گروه در گزارش خبرگزاری رویترز، در اثر حمله بامدادی نیروهای روسیه و سوریه به این گروه شش تن از اعضای آن مجروح و زخمی شده‌اند.

این گروه در بیانیه‌ای که برای انتشار این خبر منتشر کرد همچنین نیروهای بشار اسد را متهم کرد که «سعی می‌کنند در راه پیشرفت ما مانع ایجاد کنند».

نیروهای تحت حمایت آمریکا و روسیه در عملیات‌های جداگانه در استان شرقی دیرالزور با داعش در جنگند و روزبه‌روز بیشتر عرصه را بر اعضای داعش تنگ می‌کنند.

هفته گذشته خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که محاصره پایگاه هوایی دیرالزور توسط ارتش این کشور شکسته شد.

این پایگاه هوایی در کنترل نیروهای دولتی قرار داشت، اما سال‌ها نیروهای داعش آن را در محاصره داشتند.

پیروزی‌های چند هفته اخیر و عقب‌نشینی روزافزون داعش باعث شده که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، خود را پیروز میدان توصیف کند.

آقای اسد به پیروزی خود آن قدر اطمینان پیدا کرده است که در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز این پیروزی را تبریک گفت.

بر اساس این نامه که تصویر آن روز جمعه، ۲۴ شهریور، در رسانه‌های ایران منتشر شد، بشار اسد با اشاره به نقش ایران در شکسته شدن محاصره دیرالزور، مردم ایران را نیز «شریک پیروزی» توصیف کرده است.

در طول شش سال و نیم جنگ داخلی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران با تأمین مالی و اعزام نیرو همواره از حکومت بشار اسد دفاع کرده و بیش از یک هزار تن از نیروهای نظامی ایران نیز در این کشور کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG