لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

ارتش سوریه محاصره پایگاه هوایی دیرالزور را شکست


نقشه دیرالزور
نقشه دیرالزور

خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد محاصره پایگاه هوایی دیرالزور توسط ارتش این کشور شکسته شد.

این پایگاه هوایی در کنترل نیروهای دولتی قرار داشت اما سال‌ها نیروهای داعش آن را در محاصره داشتند.

بنا بر اعلام ستاد تبلیغات جنگ ارتش سوریه با شکسته شدن محاصره این پایگاه هوایی، محاصره دو محله الطحطوح و هرابش نیز در غرب دیرالزور شکسته شد.

در تصاویری که از دیرالزور مخابره شده، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش سوریه به داخل پایگاه هوایی در حال حرکت هستند.

ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای متحد خود، روز شنبه ۱۸ شهریور پیشروی به سوی این پایگاه نظامی را آغاز کرده بود.

ارتش سوریه و نیروهای مورد حمایت آمریکا، روز شنبه در دو عملیات جداگانه مناطقی از استان دیرالزور را از کنترل گروه داعش خارج کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «نیروهای دموکراتیک سوریه» که ترکیبی از نیروهای عرب و کرد است، عملیات تازه‌ای را در شمال استان دیرالزور با هدف کنترل مناطق شمال و شرق فرات آغاز کردند.

در همین حال خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد ارتش این کشور با حمله به مخفیگاه‌های داعش، موفق شد کنترل روستاهای ام صهريج، الحرش ،علام شرقی، خربه جب حبل، خربه الحيوانيه را به‌دست بگیرد. ارتش سوریه در زمین از سوی ایران و شبه‌نظامیان متحدش و از هوا از سوی روسیه حمایت می‌شود.

همچنین بنابرگزارش این خبرگزاری، ارتش سوریه و متحدانش کنترل میدان نفتی التیم در محود السخنه واقع در استان دیرالزور را به‌دست‌ گرفته‌اند و در حال پیشروی به سمت شهر دیرالزور هستند.

ارتش سوریه بخشی از بزرگراه دیرالزور به المیادین را هم تحت کنترل خود گرفته است. بسیار از نیروهای داعش به المیادین عقب‌نشینی کرده‌اند.

رویترز گزارش داده در هفته‌ای که گذشت ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه پیشروی‌های سریعی در استان دیرالزور داشته‌ است.

خبرگزاری رویترز یادآور شده با پیشروی ارتش سوریه و متحدانش، و «نیروهای دموکراتیک سوریه» در استان دیرالزور، به احتمال زیاد در نقاطی از این استان این نیروها به‌یکدیگر خواهند رسید.

در ماه ژوین امسال یک جنگنده آمریکایی، یک هواپیمای نیروی هوایی سوریه را در نزدیکی رقه هدف قرار داد. «نیروهای دموکراتیک سوریه» در آن هنگام دمشق را متهم کردند که مواضع آنها را بمباران می‌کند.

حمد ابوخوله، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» می‌گوید این نیروها گمان نمی‌کنند که درگیری با نیروهای دولتی صورت بگیرد اما اگر مورد هدف قرار بگیرند آنها هم پاسخ متقابل می‌دهند.

بخش اعظم «نیروهای دموکراتیک سوریه» را نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق تشکیل می‌دهند. دولت ترکیه به شدت روی این نیروها حساس است و آمریکا را به‌خاطر تسلیح مورد سرزنش قرار داده است.

احمد ابوخوله، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» هدف از عملیات جدید را آزادسازی ساحل شرقی فرات و مناطق تحت کنترل داعش دانست. وی با این حال مشخص نکرد که آیا این نیروها قصد ورود به شهر دیرالزور را دارند یا نه.

نیروهای داعش هم‌اکنون کنترل بخش اعظم استان دیرالزور و نیمی از شهر دیرالزور را در دست دارند. داعش همچنین مناطقی را در نزدیکی حمص و حماه در دست دارد.

قرار است در هفته پیش رو، گفت‌وگوهای ایران، روسیه و ترکیه، در شهر آستانه درباره سوریه برگزار شود. ترکیه در این گفت‌وگوها از شورشیان حمایت می‌کند. حاصل چندین دور گفت‌وگو در آستانه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بوده است.

XS
SM
MD
LG