لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

سلیمانی: تعمدی برای غیبت دکتر ظریف در ملاقات با اسد نبود


حضور سلیمانی، غیبت ظریف
حضور سلیمانی، غیبت ظریف

در ادامه واکنش‌ها به استعفای محمدجواد ظریف، صبح چهارشنبه، هشتم اسفندماه، فرمانده سپاه قدس هم با هدف دلجویی از وزیر خارجه ایران به میدان آمد. به گفته قاسم سلیمانی، برای غیبت آقای ظریف در دیدار با بشار اسد «تعمدی» در کار نبوده است.

روز چهارشنبه سپاه‌نیوز، خبرگزاری رسمی سپاه پاسداران ایران، به نقل از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی برون‌مرزی سپاه، نوشت که «هیچ گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است».

آقای سلیمانی گفته خود را با عبارت «قرائن نشان می‌دهد» آغاز می‌کند.

او گفت: «قرائن نشان می‌دهد هیچ گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.»

گفته فرمانده سپاه و ورود او به این مسئله نشان می‌‌دهد که غیبت یا بی‌خبری محمدجواد ظریف از دیدارهای بشار اسد در تهران دست‌کم یکی از دلایل استعفای غیرمنتظره او بوده است.

این نکته‌ای است که پیشتر غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، در مصاحبه با وب‌سایت اعتماد آن‌لاین گفته بود: «شاید بی‌اطلاعی از سفر بشار اسد به تهران در استعفای آقای ظریف موثر بوده، اما [این] تنها دلیل نیست.»

در دیدار رئیس جمهور سوریه با رهبر جمهوری اسلامی در تهران که روز دوشنبه گذشته انجام شد، حسن روحانی، رئیس جمهور، حضور نداشت.

همچنین نه محمدجواد ظریف و نه هیچ مقام‌ دیگری از وزارت خارجه ایران در عکس‌های منتشر شده از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی در روز دوشنبه حضور نداشت.

عدم حضور مقامی از وزارت خارجه در جلسه‌ای این‌چنینی خلاف تمامی اصول دیپلماتیک پذیرفته در دنیاست.

اما در این دیدارها، فقط غیبت ظریف قابل توجه نبود؛ حضور قاسم سلیمانی نیز برجسته و چشمگیر بود؛ این نکته به‌ویژه با طرز نشستن او در جلسه روحانی و اسد بیشتر خود را به رخ می‌کشد.

حال این حاضر بزرگ به دفاع از غایب بزرگ آمده است.

به گفته قاسم سلیمانی، محمدجواد ظریف «مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و... همواره مورد حمایت و تائید مقامات عالی‌رتبه نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری... بوده و هستند.»

او در ادامه توضیح داد: «در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی...، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری... منجر به عدم حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است.»

آقای سلیمانی در ادامه «سهل‌انگاری اداری» را هم به «ناهماهنگی» در ریاست جمهوری ایران اضافه می‌کند، نکته‌ای که پیشتر حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، هم به آن در توییتی اشاره کرده بود.

این فرمانده سپاه بحث را به گلایه وزیر خارجه مربوط به سفر اسد محدود کرده، اما به گفته غلامعلی جعفرزاده و یکی دو نماینده و مقام دیگر در این دو روز مسئله به همین جا ختم نمی‌شود.

آقای جعفرزاده گفته است: «اقدامات موازی از جمله ده‌ها سفر و مذاکره بدون هماهنگی دلیل این استعفا است.»

محمدجواد ظریف خود در مصاحبه‌ای که هفته پیش با روزنامه جمهوری اسلامی انجام داده ولی متن آن یک روز پس از خبر استعفای او،‌ سه‌شنبه، منتشر شده توضیحاتی در مورد نارضایتی‌های خود داده است.

او در این مصاحبه می‌گوید: «ما اولاً باید سیاست خارجی را از موضوع دعوای حزبی و جناحی خارج کنیم. سم مهلک برای سیاست خارجی این است که سیاست خارجی بشود موضوع دعوای حزبی و جناحی. باید اعتماد به کارگزاران سیاست خارجی در سطح ملی وجود داشته باشد. بدون اعتماد به کارگزار سیاست خارجی، همه چیز برباد می‌رود.»

رئیس دفتر رئیس جمهور و سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که حسن روحانی با استعفای محمدجواد ظریف موافقت نکرده است.

منابع: سپاه‌نیوز،‌ ایرنا، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG