لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

واکنش تند قهرمانان ورزشی به اظهارات وزیر ورزش ایران


مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش

«ورزشکاران فراموش نکنند که در چه فضای امنی زندگی می‌کنند. این آرامش و امنیت و آزادی است که آنها جرات پیدا می‌کنند علیه عالی‌ترین مسئولان نظام انتقاد کنند.»

این بخشی از اظهارات تند وزیر ورزش در نشست شورای راهبردی کمیته المپیک است. او گفت: «ورزشکاران باید درک کنند اگر فشارهای اقتصادی وجود دارد نتیجه تحریم ناعادلانه است و آنها هم بایستی کمی تحمل داشته باشند.»

مسعود سلطانی‌فر که در سخنانش با اظهارات جنجالی وریا غفوری و علی کریمی، دو بازیکن فوتبال ایران، مقابله می‌کرد، در ادامه گفت: «اگر دستمزدی دیر پرداخت می‌شود لازم است درک صحیحی از شرایط اقتصادی مملکت داشته باشند. ورزشکاران تصور نکنند که شرایط عادی است و همان ادعاهای گذشته را داشته باشند.»

فیلم سخنرانی وزیر ورزش در اینستاگرام کمیته المپیک ایران منتشر شد و واکنش قهرمانان سرشناس ورزشی را در پی داشت.

علیرضا کریمی ستاره کشتی ایران در اظهارنظر خود نوشت: «در این شرایط غیرعادی شما و معاونین هم بدون حقوق و مزایا کار کنید و در کنار مردم، سختی‌ها را تحمل کنید.»

محمد ارزنده، رکورددار پرش طول ایران و نماینده ایران در دو دوره بازی‌های المپیک، خطاب به وزیر ورزش نوشت: «آقای سلطانی‌فر لطفاً دهان‌تان را ببندید و حرف نزنید.»

احسان مهاجر شجاعی دارنده پنج مدال از دوهای نیمه‌استقامت آسیا با اشاره به فقدان تخصص سلطانی‌فر و صالحی امیر در عرصه ورزش نوشت: «تا حالا کجای ورزش بودید. وقتی در وزارت ورزش مأمور بودم به پسرت هم اتاق داده بودی. چرا مشکلات را فقط مردم تحمل کنند؟ آیا خانواده شما هم درگیر مشکلات می‌شود؟»

مهدی پوررهنما، قهرمان پاراتکواندوی جهان، نیز خطاب به وزیر ورزش نوشت: «همیشه طلبکارید. کاش کمی شرافت داشتید. سر سوزن صداقت. آخر چقدر دروغ؟»

تعدادی دیگر از قهرمانان رشته‌های رزمی، رشته‌های غیر فوتبالی و سهیل واحدی قهرمان اسنوکر آسیا نیز واکنش نشان دادند.

شدت اعتراضات به حدی رسید که کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، پست مربوطه را از اینستاگرام خود حذف کرد.

محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش دربارهٔ انتقادات اقتصادی که ورزشکاران در فضای مجازی مطرح می‌کنند، گفته‌است: «ورزشکاران تحمل کنند. در یک جنگ اقتصادی با دشمن به سر می‌بریم. دشمن تلاش کردند مردم فجر چهلم را نبینند.»

داورزنی در ادامه گفت: «راه عبور از این شرایط سخت، همدلی است. زمان جنگ موشک می‌زدند و به مردم حمله می‌کردند اما همه خود را ملزم به دفاع می‌دانستند. اگر در صحبت‌ها بی‌تدبیری کنیم به دشمن کمک کرده‌ایم.»

در همین خصوص، علیرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به اظهارات و نارضایتی مسئولین ورزش پاسخ داده‌است.

دارنده دو مدال برنز کشتی آزاد جهان می‌گوید: «برخی مسئولان حقوق‌های نجومی می‌گیرند و فرزاندان‌شان در آمریکا و دیگر کشورها زندگی لاکچری دارند، طوری صحبت می‌کنند که انگار از مردم طلبکارند.»

کریمی که چند مدال جهانی در رده‌های مختلف سنی را به خاطر عدم مبارزه با نماینده اسرائیل از دست داده، یادآور شد: «پدرم ۲۵ سال کارگری کرده و زیر سه میلیون تومان بازنشستگی می‌گیرد. آیا آن مسئولی که ما را به تحمل سختی راهنمایی می‌کند، می‌تواند با این حقوق زندگی کند؟»

قهرمان بازی‌های آسیایی با تأکید بر اینکه ۷۰ درصد مردم جزو قشر ضعیف جامعه‌اند گفت: «اینکه حق‌مان را بخواهیم اما مسئولان با حقوق‌های نجومی طلبکار باشند و بگویند چطور 'جرأت دارید این حرف را می‌زنید' درست نیست.»

در روزهای اخیر، بازیکنان باشگاه سایپا نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به اعتصاب زدند و در تمرینات حاضر نشدند.

به گزارش سایت تابناک، علی دایی، سرمربی این تیم، گفت: «باشگاه بیش از ۸۰ کارمند دارد. خنده‌ام می‌گیرد چون هر کسی آمده افراد خودش را آورده. باشگاهی که می‌توان با پنج نفر هم اداره کرد.»

دایی که به تازگی تیمش در لیگ قهرمانان آسیا حذف شده‌است، در ادامه گفت: «شاید برخی ناراحت شوند اما همین کارخانه سایپا ۵۰۰۰ نفر کارمند اضافه دارد.»

ادامه این اعتراضات از سوی ورزشکاران ایران در حالی بیان می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است: «برخی کسانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش و… خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، بدانند امنیت از این راه به‌دست می‌آید. یادمان نرود که امنیت چطور به دست می‌آید.»

XS
SM
MD
LG