لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

سخنگوی قوه قضائیه: برای «جاسوس‌ها» درخواست مجازات اعدام شده است


وزارت اطلاعات ایران قبلا اعلام کرده بود که حکم اعدام جاسوس‌ها صادر شده ولی سخنگوی قوه قضاییه گفته حکم هنوز صادر نشده است.
وزارت اطلاعات ایران قبلا اعلام کرده بود که حکم اعدام جاسوس‌ها صادر شده ولی سخنگوی قوه قضاییه گفته حکم هنوز صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران، درباره افرادی که «جاسوس سی‌آی‌ای» معرفی شده‌اند، گفته است برای این افراد درخواست مجازات اعدام شده است.

غلامحسین اسماعیلی این سخنان را در برنامه «شکار جاسوس» اعلام کرده که دوشنبه‌شب این هفته از تلویزیون حکومتی ایران پخش شد.

سوژه این برنامه، شناسایی و انهدام یک شبکه جاسوسی است که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی وابسته به سازمان سی‌آی‌ای بوده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه گفته که دادگاه انقلاب برای برخی متهمان عادی این پرونده، «حبس‌های طویل‌المدت» صادر کرده ولی هنوز رای این افراد قطعی نشده است.

او محل کار این افراد را اعلام نکرده ولی مدیرکل جاسوسی وزارت اطلاعات گفته بود که افراد بازداشت شده متخصصانی بوده‌اند که در حوزه‌های صنعتی، سایبری و هسته‌ای فعالیت داشته‌اند.

این مقام وزارت اطلاعات روز ۳۱ تیرماه اعلام کرد که ۱۷ نفر را به اتهام «جاسوسی برای سازمان سیا» بازداشت کرده و برخی از این افراد به اعدام محکوم شده‌اند.

او تاکید کرد که حکم این افراد صادر شده و برخی از آنان «به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند».

با این حال، سخنگوی قوه قضائیه به صدور حکم اعدام این افراد اشاره نکرده و گفته است برای این افراد «تقاضای مجازات اعدام شده است».

آقای اسماعیلی در این برنامه تلویزیونی همچنین گفته که برخی از افراد بازداشت شده وابسته به نیروهای مسلح ایران بوده‌اند و پرونده این افراد در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال رسیدگی است.

به گفته وی، کیفرخواست این افراد تهیه شده و هنوز رای محکومیت آنها صادر نشده است.

وزارت اطلاعات ایران مدعی است که این افراد جزو یک شبکه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا بوده‌اند و ۲۸ خردادماه امسال منهدم شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌های منتشره از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره دستگیری «جاسوسان آمریکا» را «کاملا جعلی» دانست و آن را «دروغ محض» خواند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، هم با اشاره به این پرونده گفت «رژیم ایران پیشینه‌ای طولانی در دروغ‌گویی دارد».

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس و سایت رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG