لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

مرکز آمار: ده هزار خانوار ایرانی در زاغه و آلونک زندگی می‌کنند


مرکز آمار ایران در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کرد که ده هزار خانوار در ایران در «چادر، کپر، آلونک و زاغه» زندگی می‌کنند.

در همین گزارش همچنین اشاره شده است که خانوارهای شهری کشور به‌ طور متوسط در هر هفته بیش از ۱۷۵ هزار تن پسماند تولید می‌کنند.

این آمار که روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، منتشر شد، بر اساس طرح آمارگیری از مصرف حامل‌های انرژی و ویژگی‌های محیط زیستی خانوارهای شهری در مردادماه ۹۵ به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بر اساس این آمار، تعداد خانوارهای شهری معمولی ساکن و گروهی در کشور ١٨,١٢ میلیون است که در ١٧.٦٨ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند.

از این تعداد، ٨.١٣ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی آپارتمانی و ٩.٩٧ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی غیر آپارتمانی و ده هزار خانوار در سایر انواع واحدهای مسکونی (چادر، کپر، آلونک، زاغه) زندگی می‌کنند.

این آمار از آن رو مهم تلقی می‌شود که در حال حاضر میزان حاشیه‌نشینی در ایران به شدت افزایش یافته و به یکی از تهدیدهای کشور تبدیل شده است.

آن‌ طور که حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، در اردیبشهت‌ماه سال جاری اعلام کرده بود، آمار ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن است.

در مورد آمار حاشیه‌نشین‌ها در ایران سال‌هاست که ارقام متفاوتی، بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون تن، اعلام می‌شود و از دو سال پیش تاکنون و در پی درخواست آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قوای سه‌گانه و بسیاری از نهاد‌ها مامور حل و فصل مشکلات آنها شده‌اند.

از حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از عوامل تشدید آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، قتل و فساد و جرایم خرد و کلان نام برده می‌شود و در عین حال،‌ از نتایج تلاش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای کنترل یا کاهش این آسیب‌ها گزارش دقیقی در دست نیست.

مناطقی که حاشیه‌نشینان امروز در آن سکونت می‌کنند از نظر جغرافیایی با تراکم بالای جمعیت، بیکاری گسترده، میانگین پایین سطح آموزش و درآمد، فقر و استاندارد پایین زندگی از سایر نقاط شهری متمایز می‌شوند.

بر اساس طرح آمارگیری مرکز آمار، همچنین خانوارهای شهری ایران، ٧٩.٨ درصد از کل زیربنای واحدهای مسکونی خود را در ماه‌های سرد سال، گرم و ٧٦.٠ درصد از کل زیربنای واحد مسکونی خود را در ماه‌های گرم سال، خنک می‌کنند.

استان‎های قزوین (٩٤.٧ درصد) و تهران (٩٣.٨ درصد) زیربنای بیشتری را نسبت به سایر استان‎ها، گرم و استان‎های هرمزگان (٩٧.١ درصد) و تهران (٩٦.١ درصد) زیربنای بیشتری از واحد مسکونی را نسبت به سایر استان‎ها خنک می‌کنند.

این گزارش همچنین حاکی است که خانوارهای شهری کشور به‌طور متوسط در هر هفته ۱۷۵ هزار و ۵۴۸ تن پسماند تولید کرده‌اند.

سرانه پسماند تولید شده از سوی هر خانوار شهری ٩,٧ کیلوگرم در هفته بوده است.

این گزارش درباره استفاده خانوارهای شهری از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی نیز می‌گوید که ۵.۴ میلیون خانوار شهری، به‌طور متوسط در هر ماه از حداقل یکی از وسایل یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

به‌ طور متوسط ١٤.۵ میلیون کارد، قاشق و چنگال، ٤۵.٩ میلیون لیوان، ١٨.٩ میلیون بشقاب، کاسه یا دیس و ٣٢.۵ میلیون متر سفره یک‌بار مصرف پلاستیکی در هر ماه استفاده شده است.

ایران یکی از کشورهای مصرف‌کننده بالا در زمینه ظروف یک‌بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است.

در سال‌های اخیر شماری از فعالان محیط زیست تلاش کرده‌اند با انجام طرح‌های مختلف شهروندان را به استفاده از کیسه‌های غیرپلاستیکی تشویق کنند.

XS
SM
MD
LG