لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

اوج‌گیری بورس ایران در سومین روز متوالی از سقوط در بورس‌های جهان


بورس‌های بین‌المللی از ابتدای هفته جاری در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در خارج از چین، خصوصا کره‌ جنوبی، اروپا و آمریکا به شکل متوالی با کاهش شاخص مواجه شده، اما بورس تهران طی سه روز گذشته پیاپی رکورد زده است.

در لحظه تنظیم این گزارش، ظهر چهارشنبه، هفتم اسفندماه، به وقت تهران، شاخص سه بورس عظیم آمریکا داو جونز ۳.۱۵ درصد، نزدک ۲.۷۷ درصد و «اس‌‌اندپی ۵۰۰» حدود ۳ درصد سقوط را نسبت به روز سه‌شنبه تجربه کرد. طی سه روز گذشته شاخص بورس‌های آمریکا حدود ۱۰ درصد افت کرده است.

روز گذشته میزان زیان شرکت‌های بورسی آمریکا طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه حدود ۱.۷ تریلیون دلار گزارش شده بود و با توجه به افت حدود ۳ درصدی شاخص‌های بورس در روز چهارشنبه، میزان زیان شرکت‌ها احتمالا به ۲.۵ تریلیون دلار رسیده است.

ابتلای ۵۳ نفر در آمریکا به ویروس کرونا ثابت شده و نگرانی‌ها از شیوع این ویروس در آمریکا و شرکای اقتصادی آن به شدت افزایش یافته است.


اما تنها شرکت‌های آمریکایی نیست که طی هفته جاری با سقوط ارزش سهام مواجه شده‌اند. ایتالیا که بیش از ۳۰۰ نفر در آن به کرونا مبتلا شده‌اند، با سقوط متوالی شاخص بورس از روز دوشنبه مواجه است.

روز دوشنبه شاخص بورس ایتالیا ۵.۷ درصد و روز سه‌شنبه یک درصد افت کرد. چهارشنبه، در لحظه تنظیم این گزارش، شاخص بورس ایتالیا دوباره حدود ۷ دهم درصد افت کرد.

طی روز جاری همچنین شاخص بورس کره جنوبی دوباره ۱.۳ درصد افت کرد. این شاخص روز دوشنبه ۳.۸۷ درصد افت کرده بود، اما سه‌شنبه یک درصد بهبود یافت.

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز برای سومین روز متوالی کاهش یافت و روز چهارشنبه به زیر ۵۴ دلار سقوط کرد.

در همین حال روز دوشنبه بورس تهران با افزایش ۴۸۳۲ واحدی شاخص کل رکورد جدیدی زد و به نزدیک ۵۰۴ هزار واحد اوج گرفت. سه‌شنبه شاخص بورس تهران به ۵۱۸ هزار واحد و چهارشنبه، در لحظه تنظیم این گزارش، به بالای ۵۲۴ هزار واحد اوج گرفته است.

معمولا افزایش نرخ دلار باعث هجوم سرمایه‌ به بازار بورس در ایران می‌شود و شاخص کل افزایش می‌یابد. همچنین با افت ارزش ریال و تورم بالا، ارزش ریالی دارایی‌ها و محصولات تولیدی شرکت‌ها افزایش می‌یابد که در نتیجه باعث افزایش شاخص بورس می‌شود.

طی روزهای گذشته، خصوصا بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» قیمت دلار در مقابل ریال به شدت افزایش یافته است.

قیمت دلار از زیر ۱۳ هزار تومان در اوایل بهمن به ۱۴ هزار تومان در اواخر ماه رسید و طی یک هفته گذشته به سرعت اوج گرفته و به نزدیک ۱۶ هزار تومان رسیده است.

منابع: سایت‌های رسمی بازارهای بورس، سی‌ان‌بی‌سی، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG