لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

مولوی عبدالحمید: اگر برنامه اصول‌گرایان خوب باشد، امکان دارد از آنها حمایت کنیم


علی خامنه‌ای (سمت راست) در دیدار با مولوی عبدالحمید
علی خامنه‌ای (سمت راست) در دیدار با مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت در شهر زاهدان، در مصاحبه با روزنامه شهروند که روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، منتشر شد ضمن تاکید بر «قابل حل بودن مشکلات» به اصلاح‌طلبان ایران هشدار داد که احتمال حمایت این اقلیت مذهبی از اصولگرایان در انتخابات آینده ‌وجود دارد.

او همچنین گلایه کرد که «اصلاح‌طلبان وقتی در انتخابات پیروز می‌شوند مردم را فراموش می‌کنند و آن رفت‌و‌آمد‌های ایام انتخابات را بعد از انتخابات ندارند».

مولوی عبدالحمید از جمله رهبران اقلیت‌های مذهبی در ایران بود که در انتخابات اخیر در کنار چند روحانی سنی دیگر به امید حل مشکلات و مسائل سنی‌مذهب‌ها در کشور از اصلاح‌طلبان و حسن روحانی حمایت کرد.

او در عین حال از عدم برآورده شدن بعضی از خواسته‌های سنی‌مذهب‌ها در نخستین دولت اقای روحانی انتقاد کرد.

مواردی چون «عدم به‌کارگیری اهل سنت در وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشوری»، «به کارگیری بسیار اندک شایستگان اهل سنت در مدیریت‌های استانی» و «عدم حمایت اصلاح‌طلبان از اهل سنت در هنگام مواجهه با مشکلات» از جمله این انتقادها بود.

اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی محروم بوده‌اند، گرچه در سال ۹۴ صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کُرد اهل سنت در ویتنام و کامبوج منصوب شد.

حال این روحانی پرنفوذ سنی در مصاحبه تازه خود به دولت حسن روحانی هشدار داده است که در صورت حل نشدن دوباره این مسائل و اگر اصولگرایان، جناح مقابل اصلاح‌طلبان، با برنامه‌ای بهتر وارد انتخابات آینده شوند سنی‌مذهب‌ها به آنها خواهند پیوست.

به گفته او، «اهل سنت وابسته به هیچ جریانی در کشور نیستند. اول فکر می‌کنیم که چه کسانی به نفع کل کشور هستند و دوم این ‌که چه کسی به منافع اهل سنت که دچار تبعیض و محرومیت هستند، نزدیک است؛ یعنی اول منافع ملی و بعد منافع اهل سنت.»

او گفت: «الان هم حرف ما همین است و اگر بدانیم اصولگرایان برنامه‌شان خوب است، در انتخابات آینده این امکان وجود دارد که از آنها حمایت کنیم.»

مولوی عبدالحمید در عین حال با تاکید چندباره بر نامه رهبر جمهوری اسلامی درباره تبعیض در این مصاحبه چنین خاطرنشان کرده است که دیگر بهانه‌ای برای دولت باقی نمانده و اکنون می‌تواند به وعده‌های خود برای اهل سنت ایران عمل کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در اقدامی کم‌سابقه در پاسخ به نامه انتقادی مولوی عبدالحمید دربارهٔ «تبعیض» نسبت به اهل سنت نوشت که ارکان جمهوری اسلامی موظفند «بر اساس قانون اساسی» از تبعیض بین ایرانیان خودداری کنند.

آقای خامنه‌ای در این نامه که روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه، منتشر شد گفته بود: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند.»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر همین نکات در مصاحبه خود می‌گوید که «به نظر من شرایط فراهم شده که دیگر دولت حرف هیچ‌ کسی را نشنود و اگر کسی اعتراض کرد، این فرمان مقام معظم رهبری را نشان دهند».

او همچنین گفت: «الان اهل سنت همین را می‌گویند که اگر آقای روحانی و تیمش جدی باشند، مشکلات قابل‌ حل است، مخصوصاً با این نامه مقام معظم رهبری.»

اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی و تأکید او بر رفع تبعیض‌ «بر اساس قانون اساسی» در حالی بیان شده است که در اصل دوازدهم قانون اساسی ایران، مذهب رسمی کشور مذهب شیعه اثنی‌عشری اعلام شده و در اصل ۱۱۵ نیز مناصب عالی نظام یعنی رهبری و ریاست ‌جمهوری به شیعیان اختصاص داده شده و سنیان و پیروان دیگر مذاهب از احراز این مقام‌ها محرومند.

تبعیض‌های نهادینه‌شده در قوانین جمهوری اسلامی سبب شده است تا اقلیت‌های دینی، اقلیت‌های مذهبی، دگراندیشان و مخالفان اصل ولایت فقیه و جمهوری اسلامی از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف شوند.

با این حال امام جمعه اهل سنت زاهدان با امیدواری در این مصاحبه می‌گوید: «الان هیچ عذری قابل ‌قبول نیست. قبلا می‌گفتند که فشار وجود دارد و پیشتر می‌گفتند از طرف نهادها و ارگان‌های انقلابی فشار می‌آوردند که از شخصیت‌های اهل سنت استفاده نشود، اما الان شخص اول مملکت، رهبر معظم انقلاب، فرمانی صادر کردند که محتوای قانون اساسی و شرع اسلام است.»

XS
SM
MD
LG