لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

نماینده سابق مجلس: برخی مراجع خواستار معرفی نشدن وزیر اهل سنت شده بودند


در دولت دوم حسن روحانی هیچ وزیر سنی معرفی نشده است.
در دولت دوم حسن روحانی هیچ وزیر سنی معرفی نشده است.

حاصل داسه، فعال سیاسی کرد و نماینده سابق مجلس، می‌گوید: «برخی مراجع تقلید شیعه در تماس با حسن روحانی و برخی از رهبران اصلاح طلبان، خواستار معرفی نشدن وزیر اهل سنت شده اند».

این نماینده اهل سنت مجلس ششم در مصاحبه با وب سایت کمپین حقوق بشر در ایران همچنین گفت که برخی از مسئولان در جلسه ای به او خبر داده اند که مراجع تقلید در تماس تلفنی با مقامات دولتی گفته‌اند،«این سُنی بازی‌ها را جمع کنید».

آقای داسه به نام این مراجع تقلید و همچنین مقامات دولتی اشاره ای نکرده است.

پس از انقلاب ۵۷ تاکنون هیچ از وزرا و اعضای دولت از میان اهل سنت انتخاب نشده‌اند. در همین حال فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس از حسن روحانی خواسته بودند که «در بین وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، نخبگان اهل سنت کشور نیز حضور پررنگ داشته باشند».

با این همه،‌ در دولت دوم آقای روحانی نیز هیچ وزیر سنی معرفی نشده است.

فرنوش امیرشاهی، روزنامه نگار مقیم پراگ، با اشاره به اینکه تقریبا هیچ گردهمایی‌ انتخاباتی نبود که حسن روحانی پشت تریبون قرار گیرد و از تمرکز و از توجه ویژه دولتش به حقوق اقلیت‌ها، زنان و جوانان سخن نگوید،‌ به رادیو فردا می گوید: «اما پس از انتخابات مشخص شد که او و دولتمردانش، نتوانسته و یا نخواسته‌اند نگاه رایج حکومت و سیطره فقه سنتی در راس هرم قدرت را تغییر دهند».

وی می افزاید:«با اینکه قانون اساسی، بر رعایت حقوق و آزادی‌های مشروع و عمومی افراد جامعه تاکید شده است، اما در همین قانون، دین رسمی کشور شیعه است و همین امر راه را برای تبعیض‌های فراوان علیه اهالی سنت باز کرده است».

خانم امیرشاهی اشاره کرد:«در نزدیک به ۴۰ سال پس از انقلاب، نه تنها هیچ یک از شهروندان سنی مذهب، به رده‌های مدیریتی ارشد نظام ـ وزارت و پست‌های فرماندهی نظامی و عضویت در دستگاه‌هایی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان ـ نرسیده‌اند، بلکه از فعالیت‌های اموزشی، تبلیغاتی و دینی آنها نیز جلوگیری شده است».

به گفته این روزنامه‌نگار، «چنین برخوردهایی ناشی از نگاه امنیتی و انحصارطلبانه مسئولان جمهوری اسلامی به اقلیت‌های دینی و مراکز سنی نشین است. سیاستی که نتیجه آن تا کنون اعمال سیاست‌های محدودکننده و تبعیض آمیز در نواحی سنی‌نشین بوده است».

او در مورد ترکیب دولت دوازدهم که از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شده است، اضافه می‌کند که این ترکیب نشان داد که «کماکان فقه سنتی شیعه بیش از قانون و مصالح عمومی، در ارکان اداره کشور نفوذ دارد. تا آنجا که با یک تماس تلفنی از قم می‌تواند ترکیب لیست وزرای دولت دوازدهم را تغییر دهد و اهالی سنت و زنان را از سهم داشتن در مدیریت کشو حذف کند».

درهمین حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، درباره معرفی نشدن وزیر اهل سنت گفت:«ما اصرار داریم درخصوص معاونان وزرا، استانداران و سفرا حتما از قومیت‌های مختلف حضور داشته باشند».

با این حال، حاصل داسه گفت که معرفی نکردن حتی وزیر از میان اهل سنت « باعث سرخوردگی اهل سنت شده است» و این اقدام «جواب شایسته ای» به رای اهل سنت به آقای روحانی نیست.

نماینده سردشت و پیرانشهر درمجلس ششم هشدار داد که اگر حسن روحانی و همه تصمیم گیران«تجدید نظر اساسی»نکنند، ممکن است خیلی از مردم کردستان امید به مشارکت سیاسی را از دست دهند و « جریانات سیاسی در کردستان، آرایش دیگری پیدا بکند».

وی تاکید کرد که حسن روحانی باید از اهل سنت به صورت واقعی و نه شعاری «دلجویی» کند.

حسن روحانی روز ۳۱ اردیبهشت، در اولین جلسه هیئت دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که در انتخابات، صدای مردم از جمله صدای اقلیت‌ها، زنان و جوانان شنیده شده است.

درانتخابات ریاست جمهوری۲۹ اردیبهشت، چهره‌های شاخص اهل سنت از حسن روحانی حمایت کردند و استان‌های کردستان با ۷۵ درصد و سیستان و بلوچستان با حدود ۷۳ درصد، بیشترین رای را به او دادند.

پیش از انتخابات، رهبران برخی اقلیت‌های دینی، از جمله مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و برخی از دیگر روحانیون شاخص اهل سنت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

در آن زمان، امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن حمایت از آقای روحانی درعین حال از محقق نشدن برخی از خواسته‌ها و مطالبات جامعه اهل سنت در دولت اول او انتقاد کرده بود.

مواردی چون «عدم به‌کارگیری اهل سنت در وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشوری»، «به کارگیری بسیار اندک شایستگان اهل سنت در مدیریت‌های استانی» و «عدم حمایت اصلاح‌طلبان از اهل سنت در هنگام مواجهه با مشکلات» از جمله این انتقادها است.

اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی محروم بوده‌اند، گرچه در سال ۹۴ صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کرد اهل سنت در ویتنام و کامبوج منصوب شد.

در دولت حسن روحانی همچنین عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت مشغول به کار است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره محدودیت‌ها برای روحانیون اهل سنت در ایران منتشر شده است.

دعوت نشدن مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، به مراسم تحلیف حسن روحانی نیز انتقادهای برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

این روحانی سرشناس اهل سنت خبر داده بود که با وجود «اصرار» معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران و «دیگر دولتمردان»، علی لاریجانی، رئیس، و اعضای هیئت رئیسه مجلس او را برای مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت نکردند.

علی لاریجانی در واکنش به این موضوع در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد، «محدودیت جا» را علت دعوت نشدن «همه بزرگان کشور» در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در مجلس اعلام کرد.

در این میان، زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان ایران نیز از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند.

بهائیان، دیگر گروه دینی اقلیت در ایران هستند که از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌های دولتی محرومند.

XS
SM
MD
LG