لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

مولوی عبدالحمید: مجلس برای حضور در مراسم تحلیف روحانی دعوت‌نامه نفرستاد


مولوی عبدالحمید در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کرده بود.
مولوی عبدالحمید در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کرده بود.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خبر داد که با وجود «اصرار» معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران و «دیگر دولتمردان»، رئیس و هیئت رئیسه مجلس او را برای مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت نکردند.

این روحانی شاخص اهل سنت روز شنبه ۱۴ مرداد، در مصاحبه با وب سایت روزنامه ایران گفت که محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور، و «دیگر دولتمردان اصرار داشتند» او در مراسم تحلیف حضور داشته باشد و «حتی گفتند کارت هم صادر می کنند».

به گفته مولوی عبدالحمید، با این حال رئیس و هیئت رئیسه مجلس از او برای شرکت در این مراسم دعوت نکردند.

وی اضافه کرد:«میزبان تحلیف، مجلس بود و ظاهرا تمایلی برای دعوت نداشتند. لذا ما هم دیدیم ظاهرا جا تنگ است و ترجیح دادیم حضور نداشته باشیم».

حضور نداشتن مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف و تنفیذ حسن روحانی بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

درانتخابات ریاست جمهوری، چهره های شاخص اهل سنت از حسن روحانی حمایت کردند و استان‌های کردستان با ۷۵ درصد و سیستان و بلوچستان با حدود ۷۳ درصد، بیشترین رای را به او دادند.

درهمین حال، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود نوشت:«اگر عدم استفاده از اهل سنت در کابینه را با محدودیت‌ها توجیه می‌کنند، دعوت نکردن از مولوی ‌عبدالحمید در مراسم تحلیف را چگونه توجیه می‌کنند؟».

وی در توئیت دیگری اعلام کرد که «نمایندگان در اداره مجلس هیچ‌کاره‌اند؛ همه چیز با اراده و خواست رئیس و رییس دفتر نظامی‌امنیتی‌اش مدیریت می‌شود».

رئیس دفتر علی لاریجانی، محمد جعفری صحرارودی است که پیش از این از فرماندهان سپاه پاسداران بوده و همسر عبدالرحمان قاسملو، رهبر حزب دموکرات کردستان ایران، او را از افراد دست اندرکار در قتل همسرش معرفی کرده بود.

آقای صادقی همچنین درپاسخ به سئوال یکی از کاربران مبنی بر اینکه «نمایندگان مجلس اجازه چه کاری دارند» نوشت که «تقریبا هیچ».

حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، نیز در توئیتر خود بدون اشاره به جزئیات نوشت که « جای برخی محترمین» در مراسم تحلیف«خالی بود».

دعوت نشدن محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد، روسای جمهوری سابق ایران، به مراسم تحلیف نیز بازتاب های گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

در این ارتباط،‌ محمد علی ابطحی، رئیس دفتر محمد خاتمی در زمان ریاست جمهوری اش، در توئیتر خود نوشت:«مجلسی ها فكر كرده اند، حالا كه نمی شود خاتمی را دعوت كرد، احمدی نژاد را هم دعوت نكنند. اين هم راه حل سلبی».

عکس گرفتن تعدادی از نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از جمله حاشیه های مراسم تحلیف حسن روحانی بود.

ساعاتی پس از انتشار گسترده این عکس ها در شبکه های اجتماعی، فرج الله رجبی، نماینده شیراز درمجلس، که عکس او در حال تکیه به مانیتور روی میز یکی از نمایندگان و سلفی گرفتن با فدریکا موگرینی منتشر شده بود، از این اقدام خود عذرخواهی کرد.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، نیز در توئیتر خود نوشت:«مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است. ای کاش با تک تک نمایندگان محترم حاضر در آن تصویر سلفی، مصاحبه ای عمیق گرفته شود».

در همین حال، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت که «اگر شکایتی از سوی نمایندگان در این زمینه به هیئت ارجاع شود، آن را بررسی می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جواد جمالی درعین حال گفت که «برخی از افراد و شخصیت‌ها اقدام اخیر چند نماینده را دستاویز قرار داده و مجلس را تخریب کرده‌اند که این به دور از انصاف است».

آیین تحلیف دومین دور ریاست جمهوری حسن روحانی، روز شنبه ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزاری شد و نمایندگان برخی از کشورها در آن حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG