لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

دادگاهی در آمریکا ایران و سوریه را به پرداخت ۹۰ میلیون دلار غرامت محکوم کرد


در حکم قاضی پرونده آمده که ایران و سوریه به دلیل حمایت و تشویق حماس به ترور، «مسئول قتل» شهروندان آمریکایی هستند
در حکم قاضی پرونده آمده که ایران و سوریه به دلیل حمایت و تشویق حماس به ترور، «مسئول قتل» شهروندان آمریکایی هستند

دادگاهی در آمریکا جمهوری اسلامی و سوریه را به دلیل حمایت از تروریسم در حمله مرگباری که در سال ۱۳۹۴ در اسرائیل رخ داده بود، به پرداخت ۹۰ میلیون دلار غرامت مالی به بازماندگان حمله محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قاضی رویس چارلز لمبرت در حکم خود در دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا در روز ۱۹ اردیبهشت نوشته که حکومت‌های ایران و سوریه در راستای حمایت از جنبش فلسطینی حماس در سرزمین‌های فلسطینی، به عنوان «مشوق و حامی ترور و کشتن شهروندان آمریکایی» اقدام کرده‌اند.

قاضی لمبرت در حکم خود آورده که جمهوری اسلامی و سوریه به دلیل حمایت و تشویق حماس به ترور، «مسئول قتل» شهروندان آمریکایی هستند و غرامت مالی باید از دولت‌های تهران و دمشق گرفته شود.

قاضی پرونده قتل یک زن و شوهر آمریکایی را که تابعیت اسرائیلی نیز داشتند و در اوایل پاییز سال ۱۳۹۴ در حمله افراد مسلح فلسطینی در جاده «آلون مورِه» در کرانه باختری در نزدیکی اورشلیم کشته شدند، بررسی کرده بود.

ایتام سایمون هانکین، مورخ و ستون‌نویس و همسرش نعما هانکین، طراح گرافیک، هنگامی که با خودرو در جاده کرانه باختری در حرکت بودند، در حالی که چهار فرزند خردسال‌شان نیز در خودرو بودند، به ضرب گلوله کشته شدند.


ارتش اسرائیل همان زمان تعیین کرده بود که راغب احمد محمد علیوی، از فعالان شاخه نظامی حماس، با تجهیز مسلحانه باندی از نیروهای این سازمان، مأموریت کشتن اسرائیلی‌ها را به آن‌ها محول کرده بود.

دو عضو شاخه نظامی حماس به نام‌های یحیی محمد نائف عبدالله حاج حمد و کرم لطفی فتحی رزق در خودرویی که رانندگی آن با سمیر زهیر ابراهیم قصه، عضو دیگر حماس بود، به سوی خودروی خانواده هانکین شلیک کرده بودند.

ارتش اسرائیل گفته بود که در آن زمان نیروهای حماس مأموریت داشتند تا اسرائیلی‌ها را بربایند و باند یادشده از حماس تلاش کرده بود که این خانواده را برای انجام معامله آتی میان حماس و اسرائیل، به «گروگان» بگیرد، اما بدلیل مقاومت والدین و درگیری سخت آن‌ها با عاملان حمله، ماجرا به کشتن این زن و شوهر ختم شده بود.

بر اساس این گزارش، یک اسلحه از حمله در جاده به جا مانده بود.

ارتش اسرائیل یکی از عاملان حمله را که خود زخمی شده و در بیمارستانی در نابلس بود، بازداشت و سپس چهار تن دیگر را در این ارتباط شناسایی و بازداشت کرد.

دادگاه نظامی اسرائیل اواخر بهار سال ۱۳۹۶ چهار تن از عوامل حمله را به حبس ابد و ۳۰ سال دیگر زندان محکوم کرد، که آن‌ها هنوز در زندان‌های اسرائیل هستند.

در زمستان ۱۴۰۱، دادگاه نظامی اسرائیل یک فلسطینی دیگر را نیز به‌دلیل تلاش برای کشتن چهار فرزند آن خانواده به حبس طولانی محکوم کرد.

خانه‌های عوامل اصلی حمله نیز در کرانه باختری در طول سال نخست پس از آن قتل، از سوی ارتش اسرائیل ویران شد و دادگاه عالی اسرائیل درخواست خانواده‌های عوامل حماس را برای جلوگیری از تخریب خانه‌ها رد کرد.

حسام بدران، سخنگوی وقت حماس در زمان حمله این رویداد را «قهرمانانه» نامیده و از آن تقدیر کرد، سایر سازمان‌های مسلح فلسطینی نیز آن رویداد را تحسین کرده بودند.


بستگان خانواده هانکین در آمریکا در پرونده اتهامی علیه جمهوری اسلامی ایران و سوریه در دادگاه آمریکایی اسناد و مدارک و نظرات کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی را در باره عاملیت حماس در انجام قتل و حمایت از سوی تهران و دمشق ارائه کردند که قاضی را قانع کرده است.

در زمان وقوع حمله به خانواده هانکین، دولت سوریه مدتی بود که سران حماس را از خاک آن کشور اخراج کرده بود زیرا حاضر نبودند در جنگ داخلی سوریه که آغاز شده بود، در راستای بقای حکومت بشار اسد اقدامی انجام دهند و سران وقت حماس حامی برخی گروه‌های معارضین نزدیک به افکار اخوان‌المسلمین بودند.

با این حال، قاضی لمبرت تعیین کرده که سوریه نیز به دلیل حمایت در طول چند دهه پیش از آن از حماس، مانند ایران در اقدام عوامل حماس، مسئولیت دارد.

دولت‌های ایران و سوریه هنوز به حکم دادگاه آمریکایی واکنش نشان نداده‌اند.

جمهوری اسلامی در حدود دو دهه اخیر در پرونده‌های متعدد دیگر نیز در دادگاه‌های آمریکا در ارتباط با قتل شهروندان آمریکایی در خاک اسرائیل، به پرداخت غرامت‌های کلان محکوم شده است. در تمامی آن موارد دارایی‌های مسدود شده دولت ایران در آمریکا منبع مالی تأمین مبلغ غرامات تعیین شده است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر/ ب.ب
XS
SM
MD
LG