لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

مصطفی تاجزاده ثبت نام کرد: «در انتخابات فرمایشی، رای‌ دادن توجیه ندارد»


مصطفی تاجزاده به همراه همسرش
مصطفی تاجزاده به همراه همسرش

مصطفی تاجزاده، از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبان، روز جمعه با حضور در وزارت کشور به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

او بعد از ثبت نام در جمع خبرنگاران اعلام کرد که گام در عرصه انتخابات گذاشته تا «با صدای رسا اعلام کنم که مانند اکثریت شما مخالف راهی هستم که حاکمیت در حال پیمودن است. من با قرائت انسدادی از قانون اساسی و تقلیل دادن آن به اصل ولایت فقیه مخالفم. با سیاست داخلی امنیتی و بستن دهان مخالفان و منتقدان و گرفتن حق فعالیت تشکیلاتی از هر ایرانی با هر گرایش و عقیده‌ای که ملتزم به قانون است و خشونت را نفی می‌کند، مخالفم.»

مصطفی تاجزاده که روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت، به اتفاق همسرش به ستاد انتخابات وزارت کشور رفته بود گفت: «مشارکت زمانی موجه است که انتخابات معنادار باشد و تنها در صورتی انتظار شرکت گسترده مردم منطقی است که انتخابات رقابتی باشد.... در انتخابات فرمایشی رای‌ دادن توجیه ندارد.»

در همین حال ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی طرفداران مصطفی تاجزاده را نشان می‌دهند که با شعارهای «یا حسین میرحسین، سلام بر موسوی درود بر تاجزاده» به استقبال او رفتند.

ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد از روز ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا روز شنبه، ۲۵ همین ماه ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم از قطعی شدن نامزدی اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در انتخابات پیش رو خبر داده است. به گفته این خبرگزاری آقای جهانگیری طی روزهای آینده با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام خواهد کرد.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز به‌عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی تا آخرین روزها در عرصه رقابت‌ ماند و سپس به‌ نفع حسن روحانی کنار رفت.

علی‌اصغر شفیعیان، فعال سیاسی نزدیک به مسعود پزشکیان هم گفته است که آقای پزشکیان، نائب رئیس سابق مجلس و نماینده فعلی تبریز در مجلس شورای اسلامی روز شنبه برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور می‌رود.

مصطفی تاجزاده، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان به اتفاق محمدجواد ظریف، نفرات اول لیست ۱۴ نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری هستند. با این حال آقای ظریف اعلام کرده است که در انتخابات نامزد نمی‌شود.

مصطفی تاجزاده هنگام ثبت نام خود را «یک شهروند، یک اصلاح‌‎‌طلب، معاون بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد دولت مهندس موسوی و معاون سیاسی وزارت کشور دولت آقای خاتمی، یک زندانی سیاسی هفت ساله و یک ایرانی» معرفی کرده و گفت که «با نظارت استصوابی و سلب حق نامزدی از هر ایرانی واجد شرایط قانون اساسی، نگاه طالبانی و داعشی به دین، حجاب اجباری، قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، سلب حقوق هر شهروندی با هر عقیده و مذهبی و قومیت و زبانی و سیاست خارجی پرهزینه و آمریکاستیزی و روسیه‌دوستی» مخالف است.

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در دوره محمود احمدی‌نژاد و علیرضا افشار، فرمانده سابق بسیج از دیگر چهره‌هایی هستند که روز جمعه با حضور در وزارت کشور ثبت نام کردند.

از سوی دیگر بهروز نعمتی از نزدیکان علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی خبر از قطعی شدن نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری داده و گفته است که آقای لاریجانی روز شنبه در ستاد انتخابات کشور ثبت نام خواهد کرد.

علی مطهری، محمود صادقی و محسن مهرعلیزاده، رامین مهمان‌پرست، رستم قاسمی، محمد جهرمی، صادق خلیلیان، محمد عباسی، محمد شریف ملک‌زاده، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، حسن سبحانی، سعید محمد دیگر چهره هایی هستند که در روزهای گذشته در انتخابات ثبت نام کرده اند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر، روستا و عشایر و همین طور انتخابات خبرگان رهبری به صورت همزمان ۲۸ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود به سیاق گذشته شورای نگهبان در این دوره نیز به رد صلاحیت گسترده داوطلبان دست بزند.

XS
SM
MD
LG