لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰ در میان ابهام درباره تعیین شرایط داوطلبان آغاز شد


تصویری از محل ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ایران در وزارت کشور 
تصویری از محل ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ایران در وزارت کشور 

با وجود اختلاف نظر دولت و شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌ نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع شده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد برگزار شود و داوطلبان از روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز فرصت دارند که با حضور در وزارت کشور ثبت‌ نام کنند.

در روزهای گذشته، پس از اینکه شورای نگهبان مصوبه‌ای درباره شرایط داوطلبان اعلام کرد، ابهام‌های تازه‌ای درباره افراد داوطلب در انتخابات بروز یافت.

بر اساس ابلاغیه شورای نگهبان، داوطلبان باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند و سابقه تصدی حداقل چهار سال در سمت‌های مدیریتی کشور داشته باشند.

این شورا، «فقدان سوابق سوء امنیتی» از جمله در رابطه با اعتراض‌های سال ۸۸ و «معرفی مشاوران» را از دیگر موارد لازم برای ثبت‌نام نامزدها برشمرده است.

در این ابلاغیه همچنین آمده است که وزیران، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می‌توانند نامزد شوند. تمام نامزدها باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران اما روز گذشته ضمن مخالفت با یک مصوبه شورای نگهبان درباره تعیین شرایط داوطلبان کاندیداتوری در این انتخابات، به وزیر کشور دستور داده است که به «قوانین موجود» عمل شود.

پس از اعلام این دستور، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توئیتی نوشت مصوبه شورای نگهبان «برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم الاجراست» و از نظر شورای نگهبان کسانی «ثبت نام کننده تلقی می‌شوند که مدارک مذکور در مصوبه» را ارائه کرده باشند.

نمایندگان مجلس هم با صدور بیانیه‌ای که امضای ۲۰۳ نماینده را همراه خود داشت، ضمن حمایت از تصمیم شورای نگهبان، این تصمیم را «حسن ختامی شایسته» و قانونی دانستند و مخالفت با آن را « تخریب نهاد ضامن سلامت انتخابات» توصیف کردند.

خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به ابهام‌های موجود در نام‌نویسی کاندیداها نوشته است که در روز اول ثبت نام داوطلبان: «حضور چهره‌های جوان و نوجوان در محل ستاد انتخابات نشان می‌دهد که شیوه ثبت‌نام به‌شکل سابق بوده اما مشخص نیست که آخرین کاربر که مربوط به نماینده شورای نگهبان است، مدارک داوطلبانی که مدارک کامل ندارند را تحویل می‌گیرد یا نه».

تاکنون نام بیش از ۳۰ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران مطرح شده است.

طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان امروز گفته است که با توجه به تجربه‌ دوره‌های قبلی، در نهایت ۷ تا ۱۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری سال۱۴۰۰ تایید می‌شوند.

پس از پایان ثبت نام داوطلبان در روز شنبه، ۲۵ اردیبهشت، وزارت کشور اسامی را به شورای نگهبان می‌فرستد و این شورا در طول ۵ روز فهرست نهایی کاندیداها را به وزارت کشور ارسال می‌کند. شورای نگهبان می‌تواند این مهلت را به مدت ۵ روز دیگر تمدید کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، در روز اول تاکنون سرتیپ سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیای سپاه و محمد حسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم احمدی‌نژاد ثبت نام کرده‌اند. آقای نامی نیز درجه سرتیپی دارد و برای دوره‌ای در ارتش حضور داشته است.

علاوه بر این دو نفر، تاکنون ۲۵ چهره سیاسی شامل محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، صادق خرازی، محمود صادقی، عزت‌الله ضرغامی، حسین دهقان، رستم قاسمی، مسعود پزشکیان، مصطفی تاج‌زاده، محمد شریعتمداری، علی مطهری، علیرضا افشار، صادق خلیلیان، فریدون عباسی، محمد ناظمی اردکانی، حسن سبحانی، محسن رهامی، مصطفی کواکبیان، شاهین محمدصادقی، اسدالله بادامچیان، ابوالقاسم رئوفیان، قدرتعلی حشمتیان، محمد زارع فومنی و رامین مهمانپرست اعلام کاندیداتوری کرده‌اند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده اقدام به ثبت نام کنند.

علاوه بر این، نام ابراهیم رئيسی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، سعید جلیلی و محمد جواد ظریف هم از سوی گروه‌های مختلف سیاسی به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مطرح شده است.

با استفاده از ایسنا و تسنیم / ر.ح / پ.پ
XS
SM
MD
LG