لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

ابراز تردید ایران و روسیه درباره زمان توافق احیای برجام


عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین
عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین

نمایندگان ایران و روسیه درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در طول هفته جاری ابراز تردید کرده‌اند.

پیش از این برخی مقام‌های اروپایی ابراز امیدواری کرده بودند که مذاکرات احیای برجام که در وین در جریان است، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است روز ۲۸ خرداد برگزار شود، به نتیجه برسد.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران پس از نشست روز شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش، گفته است که فکر نمی‌کند که ظرف هفته جاری مذاکرات احیای برجام این هفته به جمع بندی نهایی برسد.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام هم گفته است٬ برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به یک توافق دست‌کم دو هفته دیگر زمان نیاز است.

میخائیل اولیانوف در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت،ما برای تمیز کردن متن کنونی و برداشتن پرانتزهای دور موضوعات ثانویه به دو هفته دیگر زمان نیاز داریم. ما باید روی نحوه و چگونگی اجرای توافق تمرکز کنیم.

مذاکره کننده ارشد روسیه اضافه کرد، این [اجرای توافق] عمده‌ترین مسئله حل‌نشده است. پیشرفت‌هایی حاصل شده اما سرعت آن به اندازه‌ای نیست که ترجیح می‌دادیم. اما من همچنان خوش بین هستم.

میخائیل اولیانوف با این حال تاکید کرده است، به رغم اختلافاتی که باقی مانده است، روند مثبت است.

دور ششم مذاکرات احیای توافق برجام با حضور اعضای باقی مانده در این توافق یعنی ایران، روسیه، چین ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان به همراه اتحادیه اروپا روز شنبه در زیرزمین یک هتل لوکس در وین آغاز شد.

هیئت آمریکایی در این مذاکرات به دلیل امتناع ایران از دیدارهای حضوری ، در هتلی دیگر در همین خیابان مستقر است و به طور غیر مستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد.

این در حالی است که انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های هسته‌ای را بر عهده دارد، هفته گذشته نسبت به دستیابی به توافقی برای احیای برجام و بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب این توافق در دور ششم ابراز خوش بینی کرده بود.

یک سخنگوی نماینده اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است، ما در حال پیشرفت هستیم، اما مذاکرات به طور فشرده در جریان است و تعدادی از مسائل از جمله چگونگی برداشتن گام‌های اجرایی، باقی مانده است.

این سخنگو در ادامه گفته است که هم اکنون مذاکرات روی یافتن راه‌ حل‌ها برای نزدیک شدن به توافق نهایی جهت احیای برجام در روزهای آینده متمرکز است.

عراقچی: در این دور به جمع بندی نهایی نمی‌رسیم

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران هم پس از نشست روز شنبه کمیسیون مشترک در وین گفته است: «به شخصه فکر نمی‌کنم که ظرف هفته جاری ما بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم. لذا من در این دوره مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع بندی نهایی برسیم.»

وی اضافه کرد: «ما با یک وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم. هم بازگشت آمریکا به برجام، یک سری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا از یک سری پیچیدگی‌هایی برخوردار است که باید در مورد آنها برنامه‌ریزی شود، دقت صورت بگیرد و شاخص تعریف شود و همچنین اقداماتی که ایران باید انجام دهد.»

عباس عراقچی افزود: «آمریکا باید قدم اول را بردارد و همه اقداماتش را در ابتدا انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می‌کند و سپس ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست ولی خود این نیز نیاز به جدول بندی و جدول زمانی دارد و باید مشخص شود که اگر ما به جمع بندی رسیدیم مراحل تایید و تصویب آن چگونه باشد، در چه مدت انجام شود، چه مقدماتی باید برنامه‌ریزی شود و ما در چه روزی به اجرا می‌رسیم.»

در همین حال، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته است، بازی با زمان به نفع هیچ کسی نیست و باید همه طرفین انعطاف‌پذیر و عملگرا باشند.

نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای نیز گفته است مساله اصلی، لغو تحریم‌های آمریکا است و ایالات متحده باید سریع تصمیم به لغو تحریم‌ها بگیرد.

پیش از این پنج دور از مذاکرات کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای برجام با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه برای احیای توافق برجام در وین پایتخت اتریش برگزار شده است.

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب برجام برگزاری می‌شوند.

با استفاده از رویترز، توییتر و خبرگزاری صدا و سیما

XS
SM
MD
LG