لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

وزیر ارتباطات حضور چینی‌ها در ایران برای استخراج رمز ارز را تلویحا تایید کرد


محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در پکن
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در پکن

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید دولت چین برنامه‌ای برای حضور در عرصه استخراج رمز ارز یا ارز مجازی در ایران ندارد، اما «ممکن است بخش خصوصی و مردم چین در این حوزه فعال بوده باشند».

محمدجواد جهرمی آذری، وزیر ارتباطات، که برای دیدار با همتایان خود به پکن سفر کرده است، با اشاره به این‌ که تا پیش از این بخش زیادی از استخراج رمز ارز در چین صورت می‌گرفته، این نکته را تأیید کرد که تمرکز استخراج رمز ارز «اکنون به سمت ایران» تغییر جهت داده است.

استخراج رمز ارز از تازه‌ترین شیوه‌های دیجیتال درآمدزایی در دنیاست که به‌وسیله کامپیوترهای خاص و با مصرف بسیار زیاد برق انجام می‌شود.

در چند ماه اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش چشمگیر مصرف برق و ارتباط آن با گسترش مراکز استخراج رمز ارز در ایران به دلیل پایین بودن بهای برق در کشور منتشر شده که اغلب به‌ صورت غیررسمی و یا «غیرقانونی» به این کار مشغول بوده‌اند و در برخی موارد به پلمب آنها انجامیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز جمعه، ۱۴ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به پایین بودن قیمت برق در ایران در قیاس با قیمت جهانی گفت: «اگر عده‌ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگی استخراج رمز ارز کنند و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست.»

پیشتر محمد شرقی، رئیس انجمن بیت‌کوین ایران، گفته بود که از استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای دور زدن تحریم باید حمایت شود.

آقای آذری جهرمی روز جمعه همچنین از فراهم‌سازی مقدمات قانونی و فنی تأسیس مراکز استخراج رمز ارز خبر داد و گفت: «تدوین مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان‌هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر بگیریم.»

او همچنین افزود: «بخش زیادی از شبکه برق کشور در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمز ارز به نوعی صادرات ارز به صورت مجازی محسوب می‌شود.»

وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه علیرغم ممنوع بودن واردات تجهیزات مخصوص استخراج رمز ارز، حجم زیادی از این دستگاه‌ها وارد کشور شده، اضافه کرد: «خیلی از این تجهیزات در مراکز دولتی و غیردولتی استفاده شده و حتی مورد داشتیم که بدون اطلاع مدیران در مراکز مخابراتی هم این تجهیزات نصب شده است.»

فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز در خردادماه از «سوء‌استفاده از انرژی ارزان در استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین در دو استودیوی سازمان صداوسیما» خبر داده بود.

به گفته آقای آذری جهرمی، ارزیابی وزارت نیرو این است که ۷۰۰ مگاوات برق ایران در حال حاضر برای استخراج رمز ارز استفاده می شود.

بر اساس برآورد سازمان‌های جهانی، درآمد استخراج رمز ارز، و به‌طور خاص بیت‌کوین، در سال گذشته حدود ۴٫۷ میلیارد دلار بوده و هزینه برق مصرفی تقریباً نیمی از این رقم است. برای استخراج بیت‌کوین سالانه ۱۷۴ تراوات برق (تقریباً برابر نیمی از برق تولیدی ایران) در جهان مصرف می‌شود.

XS
SM
MD
LG