لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

بیت کوین؛ افزایش مصرف برق یا دور زدن تحریم‌ها


یک محل استخراج بیت کوین در مانه و سلمقان در استان خراسان شمالی
یک محل استخراج بیت کوین در مانه و سلمقان در استان خراسان شمالی

دولت ایران دليل افزایش ناگهانی مصرف برق در کشور را استخراج بیت کوین معرفی کرده و هشدار داده است که دسترسی این فعالیت‌های «غیرقانونی» به شبکه برق کشور قطع خواهد شد.

مصطفی رجبی، سخنگوی وزارت نیرو اوایل هفته جاری اعلام کرد که افزایش استخراج ارز دیجیتال در داخل کشور شبکه برق رسانی را «بی ثبات» کرده و مشکلاتی برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

این هشدار پس از پلمپ دو کارخانه بزرگ استخراج ارز دیجیتال در استان یزد عنوان شد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ششم تیر گزارش آن را منتشر کرد.

براساس این گزارش، در این مراکز استخراج بیت کوین که در ساختمان کارخانه‌های بی‌استفاده احداث شده بود، حدود هزار دستگاه فعال بوده‌اند.

به گفته آقای رجبی، مصرف برق در ایران در ماه خرداد هفت درصد افزایش یافته و دلیل اصلی آن دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال است که با کامپیوترهای بسیار پر‌قدرت کار می کنند.

او اعلام کرد که هنوز بهای ویژه مصرف برق برای استخراج ارز دیجیتال تعیین نشده ولی دولت در حال بررسی پیشنهاد وزارت نیرو برای قیمت گذاری در این زمینه است.

به گفته آقای رجبی، برقی که برای استخراج یک بیت کوین مصرف می‌شود معادل مصرف سالانه ۲۴ واحد مسکونی است.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که در ایران به دلیل ارزان بودن برق که از سوبسید دولتی برخوردار است استخراج بیت کوین رو به افزایش است.

اوایل ماه جاری معاون وزیر نیرو گفت تعداد زیادی از واحدهای استخراج بیت کوین در ایران فعال‌اند و برخی از آنها در «مدارس و مساجد» قرار دارند که برق رایگان دریافت می کنند.

روزنامه دولتی ایران از یک مرکز استخراج بیت کوین واقع در مناطق جنگلی شمال کشور خبر داد. مالک این تاسیسات گفته بود که دستگاه های استخراج را در کنار گلخانه کشاورزی خود نصب کرده تا بتواند از برق با بهای سوبسیدی که برای مصارف کشاورزی است، استفاده کند.

روزنامه نیویورک تایمز چند ماه پیش از وجود تاسیسات استخراج بیت کوین در مناطق اطراف تهران خبر داد.

وبسایت چینی «۸BTC» که گزارش‌های آن به طور گسترده‌ای در رسانه‌های ایرانی منعکس شده در گزارشی گفت به دلیل ارزان بودن بهای برق در ایران از اواخر سال ۲۰۱۸ این کشور به یکی از مناطق اصلی فعالیت استخراج‌گران چینی بدل شده است.

وب‌سایت «کوین دسک» در دسامبر۲۰۱۸ میلادی از قول نیما دهقان، پژوهشگر بلاکچین در شرکت اریاتک در تهران، گزارش داده بود که این شرکت با سرمایه‌گذاران خارجی علاقمند به استخراج بیت کوین در ایران مذاکراتی انجام داده است.

نیما دهقان گفته بود که سرمایه‌گذارانی از اسپانیا، اواکراین، ارمنستان، فرانسه از مراکز استخراج بیت کوین در شرکت اریاتک بازدید کرده‌اند و این شرکت برای احداث مراکز استخراج بیت کوین با یک سرمایه گذار اسپانیایی قرارداد بسته است.

دور زدن تحریم ها

گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از دلایل اصلی روی آوردن ایرانی‌ها به استخراج ارزهای دیجیتالی از جمله بیت کوین برای انجام معاملات، تحریم‌های شدید آمریکا علیه بخش‌های مالی و بانکی ایران است.

فناوری بلاکچین که در ارزهای دیجیتال به کار برده می‌شود بدون نیاز به خدمات بانکی می‌تواند نقل و انتقال ارز را خیلی سریع و امن انجام دهد.

دولت آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی خارج شد و تحت تاثیر از سرگیری تحریم‌های هسته ای علیه ایران اقتصاد آن کشور به شدت ضربه خورده و ارزش ریال تنزل یافته است.

مقامات ایرانی گفته‌اند آن کشور برای تسهیل نقل و انتقال ارز به فکر راه‌اندازی ارز دیجیتال دولتی است.

محمد شرقی، رییس انجمن بیت کوین ایران، اوایل ماه جاری به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که از استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای دور زدن تحریم باید حمایت شود.

وی تاکید کرد که «استخراج این ارزها در داخل کشور نه تنها از خروج پول از ایران جلوگیری می‌کند بلکه در شرایط دشوار تحریم‌ها یک نوع ارز تولید خواهد کرد».

آقای شرفی گفت که دلیل افزایش میزان مصرف برق فقط استخراج ارزهای دیجیتال نیست.

وی تاکید کرد:«ما هر سال در فصل تابستان شاهد افزایش مصرف برق بوده ایم هر چند مراکز استخراج این نوع ارزها طی دو سال اخیر در کشور گسترش یافته است».

دولت آمریکا با صراحت اعلام کرده که نقل و انتقال ارز حتی در داخل ایران از جمله ارزهای دیجیتال را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

در ماه نوامبر وزارت خزانه داری آمریکا دو شهروند ایرانی و نشانی اندوخته بیت کوین آن‌ها را تحریم کرد. به گفته مقامات آمریکایی این دو نفر از اندوخته بیت کوین خود برای پرداخت باج به شکل بیت کوین به نیابت از سوی دو هکر استفاده کرده‌اند که حدود سه سال از بیش از ۲۰۰ فرد و نهاد از جمله بیمارستان ها و موسسات دولتی باج‌گیری کرده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی هشدار داد:«ما به شکل فعالی ایران و رژیم های یاغی دیگر را که در فکر سوء استفاده از ارزهای دیجیتال هستند تحت پیگرد قرار می دهیم».

XS
SM
MD
LG