لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

رییس شورای شهر تهران: تخلفات دوران شهرداری احمدی‌نژاد ۳۰۰ میلیارد تومان بود


محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران.
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران.

رییس شورای شهر تهران در واکنش به گزارش‌هایی از میزان تخلفات شهرداری در زمان محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که این تخلفات، برخلاف گفته شهردار، ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

محسن هاشمی همچنین از احتمال «نبش قبر» تخلفات آقای احمدی‌نژاد در زمان ریاست او بر شهرداری در صورت موافقت اعضای شورا خبر داد.

اقتصاد آن‌لاین روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه به نقل از محسن هاشمی، میزان تخلفات در زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد را «۳۰۰ میلیارد تومان» اعلام کرد.

به گفته آقای هاشمی، «فکر می‌کنم این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، نه ۳۲ میلیارد».

او در ادامه از این که چرا مبلغ این تخلفات «۲۷۰ میلیارد تومان» کمتر اعلام شده ابراز بی‌اطلاعی کرد.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، روز سوم شهریورماه گفته بود که شهرداری تهران بیش از ۱٫۷ برابر بودجه سال ۹۶ یعنی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

آقای نجفی این میزان بدهی را «بدهی قطعی» شهرداری توصیف کرده است.

در همین زمینه اواسط مهرماه محمود میرلوحی، عضو شورای شهر، خبر داد که محمدعلی نجفی، شهردار تهران، بدهی‌های این نهاد را ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده که از این میان ۳۰ هزار میلیارد تومان آن «بدهی قطعی است».

شهردار فعلی تهران روز ۲۵ مهرماه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که «از عملکرد احمدی‌نژاد در فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۴ در شهرداری تهران، ۳۲ میلیارد تومان هزینه فاقد سند کشف کردیم».

خبرگزاری برنا روز سه‌شنبه ضمن اشاره به میزان تخلفات همچنین از قول شهردار تهران نوشت که مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر، «اجازه طرح موضوع را در شورای سوم ندادند».

روز چهارشنبه محسن هاشمی، رییس فعلی شورای شهر، به این نکته نیز اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد رییس شورا چنین تخلفی را شش سال نگه دارد گفت: «من از این موضوع اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چگونه ایشان شش سال این کار را کردند».

در مردادماه سال ۹۵ «شوراآن‌لاین» در خبری به نقل از مهدی چمران در همین باره نوشته بود: «در دوران شهرداری آقای احمدی‌نژاد هم عده‌ای می‌گفتند که ایشان ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بدون سند دارد و معلوم نیست چه شده. اگر هزینه‌ها بدون سند بوده باشد، چه طور ۳۰۰ میلیارد محاسبه شده است؟!»

آقای چمران هنوز به گفته‌های نجفی و هاشمی واکنشی نداشته، اما این نشان می‌دهد که او احتمالا وجود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی را قبول ندارد.

محمود احمدی‌نژاد از زمان پایان ریاست جمهوری‌اش همواره در مظان اتهام تخلف و به‌ویژه تخلفات مالی بوده و چندین مقام جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که «۷۰۰ میلیارد دلار» از دارایی‌های کشور در زمان ریاست او «خورده و قورت داده شده» است.

در همین زمینه دادستان دیوان محاسبات کشور نیز مردادماه امسال اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد هفت حکم قطعی و در حال اجرا در این دیوان دارد که پنج مورد آن نفتی است.

با این حال آقای احمدی‌نژاد خود این گزارش‌ها را تنها اتهام توصیف کرده و تهدید کرده است که «افشاگری» خواهد کرد.

اصلاح‌طلبان که اینک شهرداری و شورای شهر تهران را در دست دارند از اقدامات محمدباقر قالیباف انتقاد کرده و معتقدند که وی در مدت ۱۲ سال شهرداری، وضعیت مالی نامناسبی را در این نهاد ایجاد کرده است.

آقای قالیباف اما تمام گزارش‌های مربوط به فساد در شهرداری را رد و اعلام کرده که حتی یک مورد «تخلف سازمان‌یافته» در این نهاد وجود نداشته ‌است.

XS
SM
MD
LG