لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۹

نجفی: شهرداری تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد


محمدعلی نجفی، شهردار تهران
محمدعلی نجفی، شهردار تهران

شهردار تهران می‌گوید شهرداری این شهر بیش از ۱٫۷ برابر بودجه سال ۹۶ یعنی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر روز دوشنبه (سوم شهریور)، محمدعلی نجفی در نشست فصلی شهردار با مدیران و معاونان شهرداری تهران این خبر را بیان کرده‌است.

به گفته آقای نجفی، شهرداری تهران، «بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها (عمدتاً بانک شهر)، ۹ هزار میلیارد به پیمانکاران و پنج هزار میلیارد نیز برای پروژهای باز» بدهکار است.

وی افزوده که به عبارتی شهرداری تهران «۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد؛ یعنی حدود ۱٫۷ برابر کل بودجه سال جاری خود» بدهکار است.

فروردین‌ماه سال جاری نیز علیرضا دبیر، رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که شهرداری تهران ۲۰ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان به بانک‌ها و پیمانکاران بدهکار است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، شهردار تهران در ادامه اظهاراتش، «منابع مالی شهرداری و دست یافتن به منابع پایدار» را نخستین چالش مدیریتی این شهر عنوان کرد و گفت که این مجموعه هم در «درآمد» و هم در «هزینه‌ها» مشکل دارد.

به گفته وی، شهرداری تهران در فاصله سال ۹۰، «هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان» بودجه داشته، اما این رقم در سال ۹۶ به «۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان» رسیده‌است.

نجفی با وجود دو برابر شدن بودجه شهرداری تهران در فاصله شش سال، اضافه کرده که با توجه به «قیمت ثابت و تورم سالیانه» ، بودجه سال ۹۶ «معادل شش هزار و ۵۰۰ میلیارد قدرت خرید دارد، یعنی کاهش ۲۰ درصدی بودجه سال۹۶ نسبت به سال ۹۰ به لحاظ قدرت خرید.»

این در حالی است که به گفته وی، «طبق آنچه که در برنامه پنج‌ساله شهرداری پیش‌بینی شده باید در سال جاری ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌داشتیم… این یعنی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان کمتر و به عبارتی ۲۲ درصد کاهش بودجه را نسبت به برنامه‌ها در سال جاری شاهد هستیم.»

آن‌طور که نجفی گفته، شهرداری تهران به «۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان» اعتبار نیاز دارد که بتواند پروژه‌های در دست اجرای خود را تکمیل کند.

شهردار تهران با پیش‌بینی مشکل در شهرداری با توجه به آنچه «هجوم هزینه‌ها» به این مجموعه نامیده، افزوده که ۳۹ درصد کل بودجه صرف هزینه‌های «پرسنلی و جاری غیرقابل اجتناب» می‌شود.

وی روند افزایشی هزینه‌های جاری را «نگران‌کننده» خوانده و اضافه کرده که این مجموعه به جای تعدیل نیروی انسانی، بدنبال استفاده «کارآمد از نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری منابع انسانی است.»

محمدعلی نجفی، ۱۸ مردادماه نیز از جمله برنامه‌های خود برای مدیریت شهر تهران را «بازنگری» در نیروی انسانی شهرداری و «برون‌سپاری» برخی از فعالیت‌های این مجموعه عنوان کرده بود.

وی در جمع اعضای شورای شهر تهران گفته بود که «در حال حاضر هزار و ۵۰۰ مدیر در حوزه‌های مختلف اعم از سازمان‌ها، شرکت‌ها، مناطق، معاونت‌ها و … در شهرداری تهران وجود دارد که این حجم بسیار بزرگی است و ما حتماً می‌توانیم آنها را کاهش دهیم و شهرداری را چابک کنیم.»

XS
SM
MD
LG