لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

مراسم تقدیر از بهرام بیضایی به دلیل «آلودگی هوا و تعطیلات اخیر» لغو شد


بهرام بیضایی، برجسته‌ترین هنرمند تئاتر ایران
بهرام بیضایی، برجسته‌ترین هنرمند تئاتر ایران

انجمن صنفیِ نمایشنامه‌نویسان و مترجمانِ ایران روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، خبر داد که سرپرست خانه هنرمندان ایران برگزاری مراسم تقدیر از بهرام بیضایی را به «صلاح» ندانسته و آن را لغو کرده است.

در بیانیه روابط عمومی این انجمن آمده است: «انجمن صنفیِ نمایشنامه‌نویسان و مترجمانِ ایران چون دیگر انجمن‌ها و ‌کانون‌های خانه‌ تئاتر در تدارک برگزاری دو نشست علمی و یک نکوداشت بود که در آخرین لحظات به صلاحدید سرپرست خانه‌ هنرمندانِ ایران لغو شد.»

بهرام بیضایی، ادیب، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان شهیر ایرانی، که در دهه هشتم زندگی‌اش به سر می‌برد سال‌هاست که در خارج از ایران زندگی می‌کند و همواره مغضوب حکومت بوده است.

انجمن نمایشنامه‌نویسان قرار بود در روزهای ۲۸ تا ۳۰ ماه جاری «دو سمینار و آیینِ نکوداشت استاد بهرام بیضایی را در تماشاخانه‌ استاد جوانمرد عمارت جدید خانه‌ تئاتر» برگزار کند.

اما، طبق بیانیه این انجمن، سرپرست خانه هنرمندان تصمیم گرفته است که «به این [دلیل] که ایمنی این تماشاخانه تا این لحظه از طرف سازمان آتش‌نشانی تأیید نشده، و آلودگی هوا و تعطیلاتِ اخیر» این برنامه‌ها برگزار نخواهد شد.

در پی تشدید آلودگی هوا در شماری از شهرهای ایران از جمله پایتخت که به تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی در روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، انجامید، جلسات مجلس ایران نیز تعطیل و همزمان اعلام شد نیروهای اورژانس نیز در میدان‌های اصلی تهران مستقر شده‌اند.

یک روز پیشتر استانداری تهران اعلام کرده بود که با توجه به رسیدن شاخص آلودگی به عدد ۲۳۸ و بنا به تصمیم کمیته اضطراری آلودگی هوا و افزایش این عدد در روز سه‌شنبه، مدارس تهران در همه مقاطع همراه با دانشگاه‌ها و ادارات سراسر شهر در این روز تعطیل است.

در یکی دو ماه اخیر بسیاری از مناطق ایران بارها با هجوم گرد و غبار مواجه شده‌اند، از جمله در ۱۹ فروردین تهران به‌ دلیل هجوم موج گرد و غبار آلوده‌ترین شهر جهان اعلام شد. با این حال و به‌رغم این‌که شاخص آلودگی در آن زمان به عدد خطرناک ۲۱۷ رسید، نه ادارات و نه مراکز آموزشی از جمله مدارس تعطیل نشدند.

شاید به همین دلیل باشد که همزمانی تعطیلی روز سه‌شنبه با اعتراضات در چندین شهر ایران بلافاصله باعث شد عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره انگیزه اصلی چنین تصمیمی از طرف مقامات ابراز تردید کنند.

چندین شهر در ایران طی روزهای اخیر صحنه اعتراضاتی به شرایط اقتصادی کشور بوده که در بسیاری موارد شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و کلیت حکومت ایران سر داده شده است.

اوایل اردیبهشت‌ماه وب‌سایت هنرآنلاین خبر داده بود که در پی استعفای مجید رجبی‌ معمار از مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران، شورای عالی این مجموعه فرهنگی هنری «تا انتخاب مدیر عامل جدید» حمیدرضا نوربخش را به‌ عنوان سرپرست برگزیده است.

بهرام بیضایی شهریور سال ۸۹ به دعوت مرکز پژوهش‌های ایران‌شناسی دانشگاه استنفورد در آمریکا، ایران را همراه خانواده‌اش ترک کرد و از آن زمان تاکنون در کنار پژوهش و تدریس در این دانشگاه، چند نمایش را بر روی صحنه برده است.

XS
SM
MD
LG