لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

افت چشمگیر تجارت ایران با ترکیه و دیگر شرکا


آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد که کل صادرات ایران (شامل نفت و گاز) به این کشور در هشت ماه ابتدایی سال جاری میلادی حدود ۲٫۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۳ درصد افت داشته‌است.

علت امر، افت چشمگیر صادرات نفت ایران به ترکیه است.

مرکز آمار ترکیه آمارهای هشت‌ماهه تجارت خارجی با ایران را منتشر کرده، اما جزئیات واردات نفت و گاز این کشور از ایران برای دوره هفت‌ماهه منتشر شده و هنوز آمارهای ماه اوت منتشر نشده‌است.

بر اساس آمارهای این نهاد رسمی، ترکیه طی ماه‌های ژوئن و ژوئیه تقریباً هیچ محموله نفتی از ایران وارد نکرده‌است و در هفت ماه سال جاری کلاً کمتر از ۲٫۱ میلیون تن واردات نفت خام از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۵۴ درصد کاهش یافته، یا به عبارتی کمتر از نصف شده‌است. در این مدت صادرات گاز ایران به ترکیه نیز با افتی حدود ۵ درصدی به ۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون متر مکعب رسیده‌است.

صادرات ترکیه به ایران نیز در هشت ماه ابتدایی سال با افتی ۷ درصدی به ۱ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار سقوط کرده‌است.

افت تجارت دوجانبه ایران تنها محدود به ترکیه نیست و آمارهای رسمی شرکای اصلی ایران که زمانی نفت از ایران می‌خریدند، نشان از افت چشمگیر تجارت اکثر آنها با ایران دارد، به‌ویژه هند که صادراتش به ایران در سال جاری اوج گرفته، وارداتش از ایران در ماه اوت تقریباً به صفر رسیده‌است و در هشت ماه سال جاری میلادی تقریباً یک سوم شده‌است.

منبع: گزارش‌های رسمی گمرکی و مرکز آمار کشورها (میلیارد دلار)
منبع: گزارش‌های رسمی گمرکی و مرکز آمار کشورها (میلیارد دلار)

مهم‌ترین کالای صادراتی ایران به غیر از نفت و فرآورده‌های نفتی مربوط به پتروشیمی، سنگ‌آهن، همچنین فلزات خام است.

ایران از ابتدای سال جاری خورشیدی انتشار هرگونه آمار از وضعیت صادرات و واردات کشور را متوقف کرده‌است، اما آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد تولید پتروشیمی، فولاد، محصولات فولادی و مس در چهار ماه ابتدایی سال مقداری افزایش یافته، اما تولید آلومینیوم یک سوم کاهش یافته و سنگ‌آهن نیز بیش از ۵ درصد افت داشته‌است.

به تازگی رویترز از افت «چشمگیر» صادرات سنگ‌آهن ایران به چین که مشتری ۹۰ درصد از صادرات سنگ‌آهن ایران است خبر داد. در این میان، خبرگزاری فارس نیز روز جمعه ۱۲ مهرماه از قول رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود با تعرفه‌های جدید بر صادرات سنگ‌آهن، فروش خارجی این کالا نصف شود.

چین پارسال ۱۴٫۷ میلیون تن سنگ آهن و دیگر محصولات معدنی خام و نیمه‌خام آهنی از ایران وارد کرده بود.

منابع: مرکز آمار ترکیه، وزارت صنعت، خبرگزاری فارس، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ

XS
SM
MD
LG