لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

دیدار و مذاکرات مقامات ارشد گارد ساحلی امارات و ایران در تهران


از سال ۹۲ تاکنون، برای اولین بار است که چنین سطحی از مذاکرات میان ایران و امارات متحده عربی انجام می‌شود
از سال ۹۲ تاکنون، برای اولین بار است که چنین سطحی از مذاکرات میان ایران و امارات متحده عربی انجام می‌شود

مقامات مرزبانی و گارد ساحلی ایران و امارات طی نشستی درباره موضوع امنیت دریایی خلیج فارس مذاکره کردند.

در این نشست قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ایران، با محمدعلی مصباح الاحبابی، فرمانده گارد ساحلی کشور امارات دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، یک هیات هفت نفره از مقامات ارشد گارد ساحلی امارات متحده روز سه‌شنبه هشتم مرداد وارد تهران شدند تا در خصوص همکاری مرزی دو کشور، تردد اتباع و ترددهای غیر مجاز یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات طرفین با مقامات ایرانی رایزنی کنند.

این دیدار که دولت امارات نیز آن را تایید کرده است، از آن رو اهمیت بالایی دارد که دو کشور طی سال‌های گذشته اختلافات زیادی داشته و همچنین اردیبهشت امسال چهار کشتی تجاری از جمله دو نفتکش در آب‌های بندر فجیره امارات مورد حمله قرار گرفتند.

آمریکا و عربستان انگشت اتهام در این حملات را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند، اما امارات از اشاره مستقیم به نام ایران به عنوان عامل این حوادث اجتناب کرد.

امارات از سال ۲۰۱۶ به دنبال افزایش تنش‌ها با ایران پیرامون حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌های یمن و گروه‌های شیعی در منطقه، روابط خود را با تهران کاهش داد و بعد از تحریم‌های آمریکا علیه تهران، همراه با عربستان اعلام کرد که افت صادرات نفت ایران را جبران خواهد کرد.

امارات همچنین عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ با حوثی‌های مورد حمایت ایران است، اما منابع خبری هفتم تیرماه امسال از تصمیم امارات برای خروج بخش بزرگی از نیروهای نظامی خود از یمن و ائتلاف عربی خبر دادند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام اماراتی نوشته است که مذاکرات با ایران پیرامون امنیت مرزها و آب‌های مشترک بوده است. به گفته وی این دیدار ارتباطی با تنش‌های اخیر نداشته است و هر از گاهی میان دو کشور انجام می‌شود.

خبرگزاری صداوسیما نیز نوشته است که از سال ۹۲ تاکنون شش دور نشست میان مقامات ارشد گارد ساحلی امارات و ایران انجام شده، موضوعی که مقام اماراتی نیز در گفت‌وگو با رویترز به آن اشاره کرده است.

اما خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که از سال ۹۲ تاکنون، این برای اولین بار است که چنین سطحی از مذاکرات میان طرفین انجام می‌شود.

هیچ کدام از مقامات ایران و امارات به جزئیات مذاکرات اشاره‌ای نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های رویترز، ایرنا و صدا و سیما؛ ف.ق
XS
SM
MD
LG