لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۸

کمیسیون سازمان ملل خواستار توقف حکم اعدام متهم به قتل ستایش قریشی شد


مراسم یادبود ستایش قریشی اندکی پس از قتل او در ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
مراسم یادبود ستایش قریشی اندکی پس از قتل او در ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

کارشناسان حقوق بشر ملل متحد در بیانیه‌ای از دستگاه قضائی ایران خواسته‌اند جلوی اجرای حکم اعدام امیرحسین پورجعفر، عامل تجاوز و قتل کودک هفت‌ساله افغان را بگیرد. آن‌ها تاکید کرده‌اند متهم در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته‌ و در نتیجه بزرگ‌سال محسوب نمی‌شود.

در این بیانیه که ۲۶ مهر ماه توسط کمیسیون ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده، آمده‌است «مقام‌های ایرانی باید فورا جلوی اجرای حکم اعدام متهم به قتل در زمان نوجوانی را بگیرند». این کمیسیون یادآوری کرده‌است که اجرای حکم اعدام فردی که در نوجوانی مرتکب جرم شده، برخلاف پیمان‌های بین‌المللی‌ست که ایران نیز آن‌ها را به‌رسمیت می‌شناسد.

پیمان‌نامه‌ای که کمیسیون ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد به آن اشاره دارد، از کشورهای عضو می‌خواهد تا حکم اعدام را، علیه افرادی که زیر ۱۸ سالگی به انجام جرم اقدام کرده‌اند، اجرا نکند.

ایران نیز پیمان «حقوق سیاسی و مدنی» و نیز پیمان «حقوق کودک» را به‌رسمیت می‌شناسد، اما تا کنون بارها به اجرای حکم اعدام در مورد متهمانی که زیر ۱۸ سالگی جرمی مرتکب شده‌اند، اقدام کرده‌است.

شورای ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید ایران همچنان به انجام این اعدام‌ها ادامه می‌دهد. یک ماه پیش نیز زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش خود به شورای حقوق بشر اعلام کرد ایران «از معدود کشورهایی‌ست» که به اعدام افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، ادامه می‌دهد.

بیانیه تازه شورای حقوق بشر ملل متحد چند روز پس از بیانیه‌ای مشابه از سوی سازمان عفو بین‌الملل، و در آستانه اجرای حکم اعدام امیرحسین پورجعفر منتشر شده‌است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ ۲۲ مهر ماه خود ضمن «وحشتناک» توصیف‌کردن واقعه تجاوز و قتل دختر هفت‌ساله، یادآوری کرده بود که پورجعفر در زمان قتل، زیر ۱۸ سال سن داشته و اعدام او نقض قوانین و پیمان‌های بین‌المللی‌ست.

تجاوز و قتل ستایش قریشی، کودک هفت ساله افغان، در فروردین ماه سال گذشته در ورامین، با بازتاب‌ها و واکنش‌هایی گسترده در ایران روبه‌رو شد. در ۳۰ فرودین ماه همان سال نیروی انتظامی جلوی برگزاری تجمع در مقابل سفارت افغانستان برای روشن کردن شمع و ابراز همدردی با خانواده ستایش را گرفته و شماری را نیز بازداشت کرده بود. در آن زمان گروهی به‌نام «انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان» به دولت ایران هشدار داده بود اگر عامل قتل ستایش قریشی به زودی اعدام نشود، «با حرکت‌های مدنی‌شان سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهند کرد».

گزارش‌ها حاکی‌ست امیرحسین پورجعفر پس از ربودن و قتل دختر هفت ساله، تلاش کرده با اسید پیکر او را از بین ببرد.

ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی و انقلاب ورامین، اعلام کرده‌است حکم اعدام او اجرا خواهد شد. گزارش‌ها حاکی‌ست حکم اعدام قرار است روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر اجرا شود.

XS
SM
MD
LG