لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

سازمان ملل؛ حملات لفظی متحدان ریاض علیه تهران، تاکید عمان بر «اجماع و مذاکره»


متحدان منطقه‌ای عربستان از ریاض حمایت کرده و از تهران انتقاد کرده‌اند (در تصویر وزیر خارجه سعودی در حال سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد)
متحدان منطقه‌ای عربستان از ریاض حمایت کرده و از تهران انتقاد کرده‌اند (در تصویر وزیر خارجه سعودی در حال سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد)

در ادامه سخنرانی‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل، بحرین، امارات و دولت یمن، از جمهوری اسلامی شدیدا انتقاد کرده و خواستار موضع‌گیری سران جهان علیه تهران شده‌اند. عمان از سوی دیگر تاکید کرده صلح و ثبات در منطقه «یک ضرورت فوری» است.

وزیر خارجه امارات می‌گوید توافق اتمی با ایران باید منافع کشورهای عرب پیرامون خلیج فارس را هم تامین کند و مسائل مربوط به موشک‌های بالیستیک و حمایت‌های تهران از گروه‌های شبه‌نظامی را شامل شود.

وزیر خارجه بحرین نیز همانند امارات گفته کشورش می‌خواهد توافق هسته‌ای جدید با ایران شامل برنامه موشکی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی بشود.

بحرین ایران را به دامن زدن به «تروریسم» و به‌طور مشخص حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی متهم کرده و می‌گوید این گروه‌ها عراق را «تبدیل به سکوی پرشی برای هدف قرار دادن» جاهای دیگر کرده‌اند.

امارات و بحرین از کشورهایی هستند که به‌مانند عربستان، آمریکا و کشورهای اروپایی، ایران را «عامل» حمله به تاسیسات نفتی عربستان می‌دانند.

حوثی‌های یمن می‌گویند آن‌ها حملات را انجام داده‌اند. جمهوری اسلامی اتهام‌های وارد شده را «بی‌اساس» و «برنامه‌ریزی برای اقداماتی در آینده» علیه ایران توصیف، و رد کرده‌است.

از دیگر سخنرانان منتقد به تهران در مجمع عمومی سازمان ملل، وزیر خارجه دولت یمن بود، دولتی که مورد حمایت ریاض است.

محمد عبدالله الحضرمی، وزیر خارجه جدید دولت یمن، گفته ایران «حامی اصلی تروریسم در سراسر جهان است».

آقای الحضرمی می‌گوید باید به «این کودتای حوثی‌هایِ ایرانی، علیه یمن، پایان داد».

او در عین حال از عربستان به خاطر روند حمایت از دولت یمن و مقابله با شبه‌نظامیان حوثی تشکر کرده است.

عربستان سعودی با انتقادهای گسترده‌ای در قبال حملات مرگبار هوایی به غیرنظامیان در یمن روبه‌رو است. علاوه بر ریاض، اخیرا در گزارش تازه‌ای از سوی سازمان ملل گفته شده که ایران، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و کشورهای دیگر نیز ممکن است در جرایم جنگی جنگ یمن مقصر و مسئول شناخته شوند.

وزیر خارجه عمان از سوی دیگر خواستار «اجماع»، «گفت‌وگو» و «حمایت جامعه جهانی از تلاش‌های مسالمت‌آمیز» در منطقه خاورمیانه شده‌است.

یوسف بن‌علوی گفته «به عقیده کشور من، گفت‌وگو و مذاکره مناسب‌ترین راه برای حل مشکلات و تفاوت‌هاست».

آقای بن‌علوی سپس با اشاره به جایگاه جغرافیایی و راهبردی کشورش در جوار تنگه هرمز، از «همه کشورها» خواسته به «همکاری سازنده»، «احترام به خطوط دریایی» و «قوانین بین‌المللی» روی بیاورند.

وزیر خارجه عمان می‌گوید «صلح، بنیاد ثبات است و گفت‌وگو راه‌حل اختلافات. صلح در خاورمیانه به یک ضرورت فوری تبدیل شده است و ما معتقد هستیم سازمان ملل و جامعه بین‌المللی باید دست به اقدام جدی برای ایجاد یک اجماع و حمایت از تلاش‌های مسالمت‌آمیز با هدف پایان دادن به بی‌ثباتی در منطقه بزنند».

اسوشیتدپرس، وب‌سایت سازمان ملل، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG