لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها: سونامی بیکاری در راه است


نایب رئیس شورای عالی استان‌ها نسبت به وقوع «سونامی» بیکاری و «پیامدهای ناخوشایند» آن در کشور هشدار داده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه (۱۵ مهر) خبرگزاری مهر٬ ایرج سلیمان‌زاده در نطق پیش از دستور خود در سی و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با طرح سوال از حضار مبنی بر اینکه «آیا می‌دانیم که سونامی ۲۰ میلیون بیکار در راه است؟»٬ نسبت به «بی‌توجهی» مسئولان نسبت به هشدارها در این زمینه انتقاد کرده است.

این مقام شورای عالی استان‌ها در اظهاراتش همچنین به آنچه «پیامدهای ناخوشایند» بیکاری از جمله «فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی و عدم توجه به بینان خانواده» نامیده٬ اشاره کرده است.

پیش از این نیز علی طیب‌نیا٬ وزیر امور اقتصادی و دارایی٬ بیکاری را «مشکل امروز» کشور دانسته و گفته بود که «تهدید بیکاری همچون یک بمب هسته‌ای در میان تحصیلکرده‌ها، جوانان و زنان نمود بیشتری دارد.»

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، از شمار بیکاران کشور در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تنها ۱۸۶ هزار و ۴۹۴ نفر کاسته شده است. این آمار میزان بیکاری در کشور را بیش از ۱۱ درصد و شمار افراد بیکار را حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان می‌کند.

اما به تازگی خبرگزاری فارس به نقل از کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمار بیکاری را حدود ۵ تا ۷ میلیون نفر عنوان کرده و نسبت به افزایش آن تا ۱۱ میلیون نفر هشدار داده است.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین از مقام‌های ارشد کشور پرسیده که «آیا ناامیدی روز افزون دختران تحصیلکرده از پیدا کردن کار مناسب و ازدواج را حس می‌کنید؟ آیا آمار خودکشی را در کشورمان دارید؟»

پرسش وی درباره ناامیدی دختران در یافتن شغل مناسب در حالی بیان می‌شود که دختران با ۵۷ درصد قبولی در صدر ورودی‌ها به دانشگاه‌های ایران در سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند.

افزایش شمار ورودی‌های دختر به دانشگاه‌های ایرانی تناسبی با پذیرش زنان در بازار کار و یا فرصت‌های شغلی در کشور ندارد.

شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان، در مهر ماه سال ۱۳۹۴ «عدم تعادل جنسیتی» و داشتن «تمایل مردانه» را از مشخصه‌های بازار کار در ایران توصیف کرده بود.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن در کشور بیشتر از ۶۵ درصد است.

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها در عین حال «بیکاری، طلاق، سرطان و اعتیاد» را از مهم‌ترین مشکلات استان‌های کشور عنوان کرده و خطاب به حضار در این اجلاس گفته «مسئولان به هشدارهایی که به آنها داده می‌شود توجه نمی‌کنند؛ این ماجرا به شدت خطرناک است و باید فکری به حال آنها کرد.»

سلیمان‌زاده در عین حال با اشاره به پتانسیل گردشگری استان آذربایجان غربی٬ منابع زیرزمینی و ظرفیت کشاورزی این استان٬ گفته که «بیکاری افراد تحصیلکرده در استان‌مان قابل تحمل نیست.»

تحلیل جمعیتی ایران نشان می‌دهد طی سال‌های آینده٬ ۳۹ میلیون نفری که در زمره جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر قرار دارند و جزو جمعیت فعال محسوب نمی‌شوند، به تدریج وارد بازار کار شده و در صورت بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری، به تشدید بحران بیکاری دامن زده می‌شود.

XS
SM
MD
LG