لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

رونمایی از پهپاد انتحاری جدید سپاه؛ «شبیه به پهپاد لنست روسیه»


تصویر خبرگزاری تسنیم از پهپاد جدید سپاه
تصویر خبرگزاری تسنیم از پهپاد جدید سپاه

سپاه پاسداران از یک پهپاد انتحاری جدید رونمایی کرده که ظاهری شبیه پهپاد نوع «لنست» روسیه دارد.

خبرگزاری تسنیم نیز روز یکشنبه ۹ اردیبهشت با انتشار ویدیویی از این پهپاد «پرسه‌زن» گزارش داد که هنوز نام آن اعلام نشده، اما گزارش داد که ساختاری مشابه پهپاد انتحاری «لنست» روسی دارد.

این گزارش می‌افزاید چنانچه این پهپاد جدید با الگوگیری از پهپاد لنست روس‌ها ساخته شده باشد، می‌بایست مشخصاتی شامل مداومت پروازی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، وزن محموله ۳ الی ۶ کیلوگرم و حداکثر برد ۴۰ کیلومتر داشته باشد کع «آن را به سلاحی کارآمد برای نیروهای زمینی» جمهوری اسلامی بدل می‌کند.

خبرگزاری آلمان هم‌زمان با پوشش خبر رونمایی از پهپاد جدید ایران گزارش داده است که پهپاد لنست روسی «زالا لنست» برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ ساخته شده بود.

این خبرگزاری می‌نویسد کاربرد این نوع تسلیحات به‌خصوص در جریان جنگ اوکراین و توانایی آنها برای هدف قرار دادن انواع ادوات زرهی، تجمع نیروها و حتی تسلیحات پشتیبانی آتش مانند توپخانه‌ها و سامانه‌های پدافندی بیش از پیش نمایان شده است.

ایران طی سال‌های گذشته انوع پهپادها را رونمایی کرده و به‌صورت گسترده‌ای پهپادهای نوع «شاهد» را در اختیار روسیه برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین قرار داده است.

البته ایران اخیراً صدها موشک و پهپاد انتحاری به خاک اسرائیل پرتاب کرد که همه آنها رهگیری شدند به هدف نخوردند.

با این‌حال، پهپادهایی که ایران در اختیار گروه‌های نیابتی خود در عراق، یمن و لبنان قرار داده، تاکنون بارها علیه مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه، خاک اسرائیل و کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب به کار گرفته شده و خساراتی برجای گذاشته است.

رونمایی از پهپاد جدید چند روزی بعد از اعمال تحریم اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا علیه برنامه تولید پهپاد و موشک ایران انجام می‌شوند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا گفت: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپادها و سایر سخت‌افزارهای نظامی خطرناک برای تروریست‌های نیابتی به بی‌ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می‌دهد».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن تحریم‌های جدید گفته است این اقدامات مانع توسعه صنعت تولید پهپاد ایران نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG