لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

تداوم افزایش قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران، نگرانی از احتمال شیوع در «شب‌های قدر»


با مرگ ۴۸ نفر و ابتلای ۱۴۸۱ نفر دیگر به ویروس کرونا، آمار رسمی قربانیان و مبتلایان این بیماری در ایران به ترتیب به ۶۷۳۳ نفر و ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر رسید.

در همین حال و در عین انتشار خبر بازگشایی مساجد، وزیر بهداشت خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر شد و تاکید کرد که شیوع بیماری در کشور به پایان نرسیده است.

آمار رسمی جدید را کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، اعلام کرد.

وی همچنین اعلام کرد که ۲۷۱۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران در وضعیت وخیم این بیماری قرار دارند.

آقای جهانپور آمار رسمی بهبودیافتگان در ایران را نیز ۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر اعلام کرد.

آن‌ طور که این مقام وزارت بهداشت ایران اعلام کرده، در طول ۲۴ ساعت گذشته، در «۱۴ استان» کشور هیچ موردی از مرگ مبتلایان گزارش نشده و در پنج استان نیز تنها یک نفر جان باخته است.

کیانوش جهانپور با این حال به نام این استان‌ها اشاره‌ای نکرد.

وی در عین حال همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع گسترده ویروس کرونا در استان‌های جنوبی ایران گفت که وضعیت استان خوزستان کماکان «نگران‌کننده» است.

در پی اوج‌گیری دوباره ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها، ادارات و اصناف برخی دیگر شهرستان‌های استان خوزستان نیز در چند روز اخیر تعطیل شده‌اند.

روز یک‌شنبه استاندار خوزستان از افزایش ۲۰۰ درصدی شمار بیماران در این استان طی یک ماه گذشته خبر داده و اعلام کرده بود این شهر در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد و ورودی‌های شهر مسدود می‌شود.

همزمان روز سه‌شنبه خبرگزاری ایرنا به نقل از سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، نوشت که کرونا در «اکثر مناطق کشور از فاز مدیریت خارج شده و به فاز کنترل رسیده و در بسیاری از مناطق به فاز مهار رسیده است.»

آقای نمکی با این حال از مردم خواست تا «پروتکل‌های مراسم شب‌های قدر» را رعایت کنند و تاکید کرد که تولیت حرم امام هشتم شیعیان، حرم عبدالعظیم، مسجد شاهچراغ و معصومه «مرتب در تماس بودند و می‌خواستند هر چه زودتر در این صحن‌ها باز شود.»


آقای نمکی تاکید کرد که ما «اما هنوز در نگاه کارشناسی به این جمع‌بندی نرسیدیم.»

وی بازگشایی اماکن مقدس برای شب‌های قدر را پیرو درخواست رهبر جمهوری اسلامی دانسته، اما اضافه کرد که «از طرف ایشان تحت هیچ فشاری در هیچ عرصه‌ای قرار نگرفتیم.»

عالی‌ترین مقام وزارت بهداشت ایران افزود: «ایشان فرمودند اگر می‌شود و اگر راهی است و اگر پروتکل‌ها اجازه می‌دهد، این کار انجام شود.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود «تابع نظر و تشخیص کارشناسی» ستاد ملی مبارزه با کروناست، «اما باید توجه داشت که عبادات و توسل به‌خصوص در ماه رمضان و شب‌های قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است».

او همچنین در اظهار نظری مبهم تأکید کرد که بررسی «دقیق» بسته بودن یا نبودن مساجد و مراکز دعا را «باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند».

در پی این اظهار نظر بود که وزارت بهداشت مجوز بازگشایی مساجد را برای برگزاری مراسم شب‌های قدر صادر کرد.

وزیر بهداشت ایران روز سه‌شنبه با این حال با نگرانی از احتمال افزایش شمار مبتلایان در این شب‌ها گفت: «از مردم خواهش می‌کنیم رعایت کنند و پایبند باشند که خدای نکرده هر گونه تنش و افزایش بیماری به حساب تصمیم بنده و همکاران من گذاشته نشود.»

پیش از این نیز حسن روحانی گفته بود علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره بازگشایی مساجد و اماکن زیارتی اصرار داشته است.

اما آقای اعرافی اظهارات وی را تکذیب کرد و همچون رهبر جمهوری اسلامی گفت که حوزه «تابع» پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا است.

پس از شیوع گسترده کرونا در ایران، به‌ دلیل نگرانی از افزایش غیرقابل کنترل شمار مبتلایان، با وجود مقاومت شماری از روحانیون، برنامه‌های مذهبی از جمله نماز جماعات در سراسر ایران تعطیل شد.

منابع: خبرگزاری ایرنا، پایگاه‌اطلاع‌رسانی دولت و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG