لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

تهیه پنج بسته حمایتی دولت ایران برای مقابله با تحریم‌ها


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از تهیه پنج بسته برای حمایت از پنج گروه اجتماعی اقتصادی در برابر تحریم‌های آمریکا و نوسانات بازار ارز خبر داد.

تهیه کالاهای اساسی و حمایت از افراد کم درآمد،کارکنان دولت، پیمانکاران و تولید‌کنندگان پنج بسته مورد نظر دولت است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقرنوبخت روز جمعه ۱۶ شهریور گفت که دولت برای تهیه ۲۵ کالای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان سال ۱۳ میلیارد دلار اختصاص داده است. این کالاها با ارز دولتی خریداری خواهد شد.

وی همچنین گفت که بسته دیگری برای افراد کم‌درآمد قرار است تهیه شود که جرئیات آن هنوز مشخص نشده ست.

به گفته آقای نوبخت، دولت در بسته دیگری قصد دارد از کارکنان دولت و نهادهای دیگر «در برابر نوسانات نرخ ارز حمایت کند».

وی افزود که یکی دیگر از این بسته‌ها برای حمایت از پیمانکارانی تهیه شده که قیمت مصالح آنان افزایش پیدا کرده است.

به گفته آقای نوبخت، بسته‌ای نیز برای حمایت از تولید کنندگان در برابر نوسانات ارز تهیه شده است.

وی به جزئیات و نحوه حمایت دولت از این شرکت‌ها و گروه‌ها اشاره‌ای نکرده است.

آقای نوبخت روز چهارشنبه نیز از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌هایی برای گذر از شرایط اقتصادی فعلی خبر داده و بدون اشاره به جزئیات گفته بود که دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه برای گذر از شرایط اقتصادی کشور تهیه کرده است.

سخنان آقای نوبخت درحالی بیان شده که در هفته‌های گذشته طرح‌های دولت ایران برای مهار نوسانات بازار ارز به نتیجه نرسیده و افزایش قیمت ارز همچنان ادامه دارد.

افزایش قیمت ارز همچنین بر دیگر شاخص‌های اقتصادی در ایران اثر گذاشته به طوری که در مرداد ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه به بیش از ۲۴ درصد رسید و تورم ماهانه با ثبت رقم ۵.۵ درصد، رکوردی بیست ساله را شکست.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۵ مرداد با امضای فرمانی اعلام کرد که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، بار دیگر اجرایی می‌شود.

قرار است دور دوم این تحریم‌ها که عمدتاً صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در تلاشند تا آن زمان، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG