لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

وزارت خارجه آمریکا ادعای «ارسال پیام خصوصی به تهران» را رد کرد


مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید واشینگتن از تلاش هر کشوری برای تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید واشینگتن از تلاش هر کشوری برای تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.

یک روز پس از آن که سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران مدعی شد سفر مقام‌های خارجی به تهران که «عمدتا از آمریکا نمایندگی دارند» افزایش یافته است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد پیام‌های واشینگتن خطاب به ایران «عمومی و آشکار» بوده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، با تأکید بر این که واشینگتن از تلاش هر کشوری برای تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند گفت: هر پیامی که برای ایران داشته‌ایم «کاملا عمومی و آشکار» بوده است.

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، در یادداشت کوتاهی که روز پنج‌شنبه در خبرگزاری ایرنا منتشر شد نوشته بود که «سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته» است که «برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند»، اما به نوشته او، این مقام‌ها «عمدتا از آمریکا نمایندگی دارند».

خانم اورتگاس در واکنش به این اظهارات گفت: پیام‌های ما خطاب به ایران کاملا آشکار و در معرض دید همگان بوده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از جمله به سفر مایک پومپئو به عراق و بروکسل اشاره کرد که در آنها بحث «تهدیدهای ایران» مطرح شد.

روز پنج‌شنبه همزمان با انتشار یادداشت سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، یک هیئت دیپلماتیک آلمانی به ریاست یِنس پلوتنر، مدیر سیاسی وزارت خارجه این کشور، به تهران سفر کرد.

با این که وزارت خارجه آلمان هدف از این سفر را انجام گفت‌وگوهایی درباره برجام ذکر کرده بود، روزنامه «زود دویچه» گزارش داد که در این سفر به موضوع «میانجی‌گری» و «کاستن از تنش‌های بین ایران و آمریکا در منطقه» نیز پرداخته می‌شود.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که دیپلمات آلمانی با عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، دیدار کرده و عباس عراقچی از جمله هشدار داده که دوران «خویشتنداری» ایران به پایان رسیده است.

میشائیل برشتولد، سفیر آلمان در تهران، در توئیترش عکسی سه‌نفره از خود، عباس عراقچی و ینس پلوتنر منتشر کرد و نوشت: «زمان دیپلماسی».

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سفر این هیئت آلمانی به تهران گفت: ما از هر تلاش هم‌پیمان‌هایمان برای تنش‌زدایی درباره ایران استقبال می‌کنیم اما من چیزی درباره ارسال پیام خصوصی به تهران ندارم که بگویم.

از سوی دیگر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان که هفته گذشته سفری ناگهانی و کوتاه به ایران داشت، در مصاحبه با یک نشریه عربی گفته است کشورش تلاش می‌کند «با کمک دیگران» تنش پیش‌آمده بین ایران و آمریکا را مهار کند.

به گزارش الشرق الاوسط، آقای بن علوی در مصاحبه با نشریه «المجله»، چاپ لندن، به «تماس‌های فراوان» برای تنش‌زدایی در منطقه اشاره کرد و از جامعه بین‌الملل خواست که برای پیشگیری از وقوع درگیری در منطقه، با عمان همراه شوند.

در هفته‌های اخیر و در پی بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، شماری از کشورها از جمله ژاپن و عراق نیز برای میانجی‌گری بین دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در روزهای اخیر به دو کشور ترکیه و کویت سفر کرد و بنا بر ازیابی برخی رسانه‌ها، گفت‌وگوهای او با مقام‌های کویتی مشخصا درباره تنش‌های بین ایران و آمریکا در منطقه بوده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از رسانه‌های ژاپنی خبر داد که نخست وزیر این کشور احتمالا در میانه ماه آینده میلادی، کمتر از یک ماه دیگر، به تهران سفر خواهد کرد.

نخست وزیر ژاپن که هفته پیش در دیدارش با محمدجواد ظریف در توکیو گفته بود: «نگرانم که وضعیت در خاورمیانه بسیار پرتنش شود»، قرار است به‌زودی میزبان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باشد.

ایران هجدهم اردیبهشت، در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، برخی تعهداتش در ذیل برجام را متوقف کرد و به اروپا ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد؛ هرچند این کشورهای اروپایی تأکید کردند هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرند.

آمریکا نیز با اشاره به «تهدیدهای جدید از سوی ایران» ناو آبراهام لینکلن، بمب‌افکن‌های بی ۵۲ و سامانه ضدهوایی پاتریوت را به منطقه اعزام کرده است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، مهر، ایرنا، وب‌سایت الشرق الاوسط، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG