لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

موگرینی: از طرح عراق برای کنفرانسی درباره تنش بین ایران و آمریکا حمایت می‌کنیم


تصویری از کنفرانس خبری فدریکا موگرینی پس از دیدار با وزیر خارجه عراق در بغداد
تصویری از کنفرانس خبری فدریکا موگرینی پس از دیدار با وزیر خارجه عراق در بغداد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که به بغداد سفر کرده است، از طرح عراق برای برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای با هدف کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا حمایت کرد.

خانم موگرینی روز شنبه ۲۲ تیر در نشست خبری مشترک با محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق، گفت: اتحادیه اروپا آماده است که از طرح عراق برای برگزاری نشست منطقه‌ای در «همه ابعاد سودمندش» به طور کامل حمایت کند.

جزئیات طرح پیشنهادی عراق برای برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای اعلام نشده است اما مقام‌های عراقی گفته‌اند برنامه‌ریزی اولیه برای برگزاری چنین کنفرانسی در حال انجام است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از پنج سال به عراق سفر کرده، روز شنبه همچنین با اشاره به تنش پیش‌آمده بین ایران و آمریکا در منطقه و و امکان اشتباه محاسباتی، جلوگیری از تشدید تنش را در اولویت دانست.

خانم موگرینی با اشاره به مذاکراتش با وزیر خارجه عراق گفت: «ما درباره افزایش تنش‌ها در اطراف عراق و نیاز به کاهش تنش و جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه محاسباتی منجر به عواقب بسیار خطرناک برای عراق و منطقه و همین‌طور نیاز به کاهش تنش و یافتن کانال‌هایی برای رایزنی و همزیستی به تفصیل صحبت کردیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این هشدار که «جنگ پیامدهای سنگینی برای همه طرف‌ها خواهد داشت» گفت این اتحادیه از یک سو در پی روابط خوب با همه طرف‌هاست و از سوی دیگر نسبت به «ماجراجویی‌های خطرناک» هشدار می‌دهد.

سفر فدریکا موگرینی به عراق در شرایطی انجام می‌شود که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از وقوع چندین حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان بالا گرفته است. آمریکا ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.

تنش‌ها بین دو کشور پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران به اوج رسید و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد که دقایقی قبل از شروع حمله به مواضعی در ایران، دستور توقف این حملات را داده است.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و اعلام کرد برای «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی، سیاست «فشار حداکثری» را در برابر ایران به کار می‌گیرد.

اتحادیه اروپا در عین تأکید بر پایبندی‌اش به برجام، همواره از فعالیت‌های موشکی و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

تنش بین ایران و آمریکا از سوی دیگر عراق را نیز در موقعیتی نامطلوب قرار داده است.

عراق با هر دو کشور ایران و آمریکا روابطی بسیار نزدیک دارد و از یک سو میزبان نیروهای آمریکایی در خاک خود است و از سوی دیگر شبه‌نظامیان شیعی آن کشور وابسته و مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق، در کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی گفت: در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «تصریح کردیم که عراق نباید به زمین جنگ در این منازعه تبدیل شود، بلکه باید همراه با دیگر کشورهای عربی، به ویژه کویت و عمان، نقشی سازنده در حل این بحران ایفا کند».

عراق یکی از کشورهایی بوده است که برای پا در میانی در تنش بین ایران و آمریکا بارها اعلام آمادگی کرده است.

با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با نخست وزیر ژاپن که برای میانجیگری در این بحران به تهران رفته بود گفت حرفی با دونالد ترامپ ندارد و مذاکره با او را «سم مضاعف» می‌داند.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز، رسانه‌های عربی و رادیو فردا؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG