لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

قطر: با وجود باور آمریکا به اثر تحریم‌ها، لزومی به تکرار پیشنهاد میانجی‌گری ندیدیم


دونالد ترامپ در دیدار با امیر قطر
دونالد ترامپ در دیدار با امیر قطر

وزیر خارجه قطر می‌گوید مقامات ارشد این کشور در دیدار از آمریکا، لزومی به تکرار پیشنهاد میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن ندیده‌اند، چرا که ایالات متحده تحریم‌ها را برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره کافی می‌داند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در راس هیئتی به آمریکا سفر کرده و در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، میلیاردها دلار قرارداد امضا کرد.

اما هدف از این سفر فقط مبادلات تجاری نبود، بلکه تنش در منطقه خلیج فارس، به‌ویژه در ارتباط با ایران، نیز طبق گزارش‌ها یکی از موضوعات مورد بحث بوده است.

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه، با امیر قطر دیدار کرده و موضوع افزایش تنش در منطقه و «لزوم اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس» در مقابل اقدامات «بی‌ثبات‌ کننده» ایران موضوع مذاکره بوده است.

در این میان، عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست گفت که مقامات آمریکا در دیدارهای اخیر نشان دادند که به کارآمدی تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی برای کشاندن آن به پای میز مذاکره باور دارند و لذا، قطر پیشنهاد پارسال خود برای میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن را «تکرار نکرده» است.

وی گفت که برداشت حکومت قطر این است که آمریکا خواستار جنگ نیست، اما باور دارد که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره خواهد کشاند.

وی در مقابل وضعیت کنونی را «بن‌بست» نامیده و چنین اظهار نظر کرد که تحریم‌های کنونی ایران را مجبور به مذاکره نخواهد کرد.

وزیر خارجه قطر گفته است آمریکا پیشنهاد بهار پارسال قطر برای میانجی‌گری میان ایران و ایالات متحده را رد کرد، اما مقامات قطر در دیدار جدید خود از واشینگتن تلاش کرده‌اند توضیح دهند این کشور تحمل جنگ میان متحد (آمریکا) و همسایه (ایران) را ندارد.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و متعاقبا تحریم‌های سختی را در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران به اجرا گذاشت.

ترامپ روز چهارشنبه مدعی شد که ایران برای مدتی طولانی «به صورت مخفیانه» به غنی‌سازی اورانیوم اقدام کرده است.

او گفت: «تحریم‌ها علیه ایران به زودی افزایش خواهد یافت، به شکلی اساسی!»

ایران اخیرا اعلام کرد ذخایر و غلظت اورانیوم غنی‌سازی شده خود را افزایش داده است، موضوعی که با واکنش تند اروپا مواجه شد، اما چین ایالات متحده را مقصر این اقدام ایران معرفی کرد و روسیه نیز گفت که ایران با این اقدام اصول برجام را زیرپا نگذاشته است.

قطر همزمان با رابطه‌ای خوب با جمهوری اسلامی ایران، روابط بسیار نزدیکی با آمریکا نیز دارد و ایالات متحده در این کشور یک پایگاه نظامی دارد.

طی ماه‌های گذشته آمریکا اعلام کرده است برای «تامین امنیت منطقه و جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران»، جنگنده‌های «بی ۵۲» خود را به پایگاه العدید قطر فرستاده و سیستم‌های ضد موشکی پاتریوت را آنجا مستقر کرده است.

آمریکا همچنین ناو آبراهام لینکلن را به آب‌های منطقه فرستاده است.

منابع: وزارت خارجه آمریکا، واشینگتن‌پست، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG