لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

دونالد ترامپ: تحریم‌های ایران به شکلی اساسی افزایش می‌یابد


آقای ترامپ، ایران را متهم کرد که برای مدت‌های مدیدی به صورت مخفیانه غنی‌سازی می‌کرده است.
آقای ترامپ، ایران را متهم کرد که برای مدت‌های مدیدی به صورت مخفیانه غنی‌سازی می‌کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ایران را متهم کرد که برای مدتی طولانی به صورت مخفیانه «غنی‌سازی» می‌کرده است و اعلام کرد که تحریم‌ها علیه تهران به شکلی اساسی افزایش می‌یابد.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «ایران برای مدت‌های مدیدی به صورت مخفیانه غنی‌سازی می‌کرده است، که در تناقض با توافق ۱۵۰ میلیارد دلاری وحشتناک منعقد شده توسط جان کری و دولت اوباما بود».

وی افزوده است: «به خاطر داشته باشید، آن توافق ظرف چند سال منقضی می‌شد. تحریم‌ها به زودی افزایش خواهد یافت، به شکلی اساسی!»

اشاره آقای ترامپ به ۱۵۰ میلیارد دلار دریافتی ایران پس از برجام، در حالی است که مقام‌های دولت پیشین آمریکا این رقم را حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده بودند.

آدام زوبین، معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، سال ۲۰۱۵ در جریان یک نشست پرسش و پاسخ گفته بود که برآوردهای وزارت خزانه‌داری حاکی از ۵۰ میلیارد دلار «دارایی نقدی قابل استفاده» توسط ایران است.

دولت آمریکا آخرین بار روز سوم تیرماه در واکنش به سرنگونی پهپاد این کشور بر فراز تنگه هرمز، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان او را تحریم کرد.

بر اساس این تحریم، هر شخص منصوب رهبر جمهوری اسلامی یا منصوب شده به عنوان مقام حکومتی، یا به عنوان مدیر یک بنیاد واقع در ایران یا خارج از کشور که مالکیت یا اداره آن در دست یک یا چند بنیاد داخل ایران است نیز در فهرست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

مشخص نیست که تحریم‌های تازه ایالات متحده قرار است چه افراد یا گروه‌هایی را هدف قرار دهد.

دو هفته پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را در فهرست تحریم‌های اقتصادی قرار خواهد داد ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است.

ایران طی دو هفته‌ اخیر ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد خود را که بر اساس برجام باید در سقف ۳۰۰ کیلوگرم حفظ می‌کرد، افزاش داد و سطح غنی‌سازی را نیز به ۴.۵ درصد رساند.

ایالات متحده آمریکا که ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است، تهران را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم کرده و از طرف‌های اروپایی خواسته است تا مشوق اقتصادی در اختیار ایران قرار ندهند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه هم در این زمینه گفته بود: «ایران کارهای بد بسیاری می‌کند و بهتر است مواظب باشد».

آقای ترامپ از ابتدای مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ به شدت با توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی از جمله آمریکا با ایران مخالف بود، و دولت باراک اوباما را متهم کرده که میلیاردها دلار پول نقد در اختیار جمهوری اسلامی ایران گذاشته که از آن برای تقویت نفوذ منطقه‌ایش و برهم زدن ثبات در خاورمیانه و نه بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران استفاده کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بارها خواستار مذاکره با مقام‌های ایرانی برای دستیابی به یک توافق تازه به جای برجام شده است که فعالیت هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای تهران را در بر گیرد، ولی رهبران جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده‌اند.

آقای ترامپ پنجم تیرماه با اشاره به ایران گفت: «آنها کشوری دارند که دچار پریشانی اقتصادی است. در حال حاضر یک فاجعه اقتصادی است، آنها می‌توانند الان به‌سرعت به اوضاع اقتصادی‌شان سروسامان بدهند یا این‌که ۱۰ سال دیگر آن را حل کنند. هرچه که بخواهند من مشکلی ندارم. وقت کافی دارم. در میان مدت، تحت تحریم‌های خیلی قدرتمندی هستند».

وی همچنین هشدار داده بود که در صورت وقوع درگیری بین دو کشور، «جنگ [ایران] با ایالات متحده زیاد طولانی نخواهد کشید».

تنش بین دو کشور پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یگان موشکی سپاه پاسداران در روز ۳۰ خرداد به اوج خود رسیده است و این نگرانی بوجود آمده که یک درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا ممکن است به جنگی تمام عیار در خاورمیانه منجر شود.

بر اساس توئیت دونالد ترامپ و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG