لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

ترکیه پس از مذاکره با آمریکا: تحریم‌ها علیه ایران را زیر نظر داریم


به دنبال دیدار روز جمعه مقام‌های ایالات متحده و ترکیه در خصوص تحریم ایران٬ آنکارا اعلام کرد که تحریم‌ها را زیر نظر دارد. در همین روز رویترز نیز گزارش داد که بزرگترین وارد کننده نفت ترکیه در ماه‌های اخیر وارداتش از ایران را کاهش داده است.

مارشال بیلینگزلی٬ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ارتباط با تأمین مالی تروریسم٬ روز جمعه ۲۹ تیرماه در راس هیئتی در آنکارا با مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه‌داری ترکیه دیدار کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس به دنبال این دیدار آقای بیلینگزلی مذاکرات با ترکیه را خیلی «مثبت» ارزیابی کرد و گفت طرفین هیچ «خصومتی» با یکدیگر نداشتند.

وزارت خارجه ترکیه نیز پس از این ملاقات اعلام کرد که بر تحریم‌ها نظارت دارد و مقام‌های ترکیه در تلاش هستند تا تحریم‌های پیش رو علیه ایران تاثیر منفی‌ای بر ترکیه نداشته باشند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که رویترز روز جمعه گزارش کرد پالایشگاه «توپراش»٬ بزرگترین وارد کننده نفت ترکیه٬ از ماه مه (اردیبهشت‌ماه) و به دنبال خروج آمریکا از برجام٬ واردات نفت از ایران را کاهش داده است.

طبق گزارش رویترز توپراش در چهارماه اول سال ۲۰۱۸ روزانه به طور میانگین حدود ۱۸۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

با این‌حال در ماه‌های مه و ژوئن واردات نفت این پالایشگاه از ایران حدود ۵۷ هزار بشکه کاهش یافته و به حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که تصمیم واشینگتن مبنی بر وضع دوباره تحریم‌ها علیه تهران٬ دلیل اصلی کاهش واردات نفت توپراش از ایران است.

این منبع آگاه اضافه کرده است که علیرغم تحریم‌ها٬ توپراش احتمالا به واردات نفت ایران ادامه خواهد داد. با این‌حال تحلیل‌گران حدس می‌زنند که توپراش در ماه‌های آتی نیز واردات نفت از ایران را کاهش بدهد.

ترکیه برای تامین نیازهای خود در حوزه انرژی٬ به شدت به واردات وابسته است و ایران یکی از منابع اصلی تامین انرژی این کشور به شمار می‌رود.

در جریان تحریم‌های پیشین٬ هر زمان که ترکیه مجبور به کاهش واردات نفت از ایران شده بود٬ نفت عراق را جایگزین کرده بود. تحلیل‌گران معتقدند که ترکیه این‌بار نیز برای جبران کمبود خود به عراق روی بیاورد.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پیش از این تاکید کرده بودند که واشینگتن تلاش می‌کند تا آبان سال جاری که تحریم‌های آمریکا علیه تهران از سر گرفته می‌شود، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

این اظهارات اما در روزهای بعد تا حدی تعدیل شد٬ به طوری که یک مقام دیگر آمریکایی توضیح داد که واشینگتن می‌خواهد «تا حد ممکن مشتریان بیشتری را به قطع کامل خرید نفت از ایران مجاب کند».

به گفته وی، آمریکا با هر کدام از مشتریان نفتی که در حال کاهش خرید نفت ایران هستند، به صورت جداگانه در حال مذاکره است تا ایران را مجبور به تغییر رفتارهای «تهدیدآمیزش» کند.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتد پرس، رویترز و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG