لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۳

هیئتی از آمریکا برای مذاکره درباره تحریم ایران به ترکیه می‌رود


یکی از مقام‌های وزارت خارجه ترکیه از سفر هیئتی از وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا به آنکارا برای دیدار با مقام‌های ترک و مذاکره بر سر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام رسمی که به هویت وی اشاره‌ای نکرده، نوشته که این هیئت که به تازگی با مقام‌های هند در این زمینه دیدار و گفت‌و‌گو داشته، روز جمعه هفته جاری وارد آنکارا خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:13 0:00
لینک مستقیم

به گفته وی، این هیئت با افرادی از موسسات مالی مرتبط با تحریم‌های ایران و نیز وزارتخانه‌های دارایی و خارجه دیدار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، یکی از سخنگویان سفارت آمریکا در ترکیه نیز مذاکرات میان طرفین در روز جمعه و تمرکز آن بر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را تائید کرده است.

این هیئت در حالی به ترکیه سفر کرده که اوایل تیرماه سال جاری خورشیدی، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به اقدام مقام‌های آمریکا که از دیگر کشورها خواسته‌اند واردات نفت از ایران را قطع کنند، گفت آنکارا همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

مولود چاووش اوغلو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: «اگر تصمیمات ایالات متحده با هدف برقرای صلح و ثبات باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم، اما مجبور نیستیم که از همه تصمیمات آنها تبعیت کنیم. معنای متحد بودن این نیست که تصمیمات آنها را مو به مو اجرا کنیم.»

چاووش اوغلو، ایران را «همسایه‌ای خوب و متحدی اقتصادی» برای ترکیه معرفی کرده و گفته بود که «قصد نداریم روابط اقتصادی خود با ایران را به خواست کشورهای دیگر قطع کنیم.»

دو روز پیش از آن نیز وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرده بود سیاست‌های کشورش در مورد خرید نفت ایران، تنها بستگی به تحریم‌های سازمان ملل متحد دارد و آنکارا در موارد دیگر تنها بر پایه منافع خود تصمیم خواهد گرفت.

نهاد زیبکچی در واکنش به گزارش‌های مربوط به خواسته ایالات متحده از هم‌پیمانانش برای توقف خرید نفت ایران گفته که «از منظر ترکیه، تصمیم ایالات متحده الزام‌آور نیست».

اظهارات نهاد زیبکچی در همان روزی مطرح شد که سفیر آمریکا در سازمان ملل در جریان دیدار با نخست‌وزیر هند، خواستار کاهش وابستگی دهلی نو به نفت ایران شد.

نیکی هیلی گفته است که نخست وزیر هند، نارندرا مودی «کاملاً از مواضع ما در مورد ایران آگاهی دارد و سؤالی در این باره نپرسید. انتقادی هم نداشت. شرایط را فهمید همچنان که می‌داند روابط هند و ایالات متحده قدرتمند است و لازم و شایسته است که به همین شکل باقی بماند.»

ترکیه که از اعضای ناتو محسوب می‌شود، برای تامین انرژی مورد نیاز خود تقریباً به طور کامل وابسته به واردات است.

آمارها نشان می‌دهد که این کشور در طول چهار ماه نخست سال جاری میلادی ۳.۰۷۷ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پیش از این تاکید کرده بودند که واشینگتن تلاش می‌کند تا آبان سال جاری که تحریم‌های آمریکا علیه تهران از سر گرفته می‌شود، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

این اظهارات اما در روزهای بعد تا حدی تعدیل شد به طوری که یک مقام دیگر آمریکایی توضیح داد که واشینگتن می‌خواهد «تا حد ممکن مشتریان بیشتری را به قطع کامل خرید نفت از ایران مجاب کند».

به گفته وی، آمریکا با هر کدام از مشتریان نفتی که در حال کاهش خرید نفت ایران هستند، به صورت جداگانه در حال مذاکره است تا ایران را مجبور به تغییر رفتارهای «تهدیدآمیزش» کند.

منابع: رویترز و رادیو فردا / ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG