لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۳

وزارت خارجه آمریکا: ایران مسئول حمله به مراکز ما در عراق است


هدر نائرت٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
هدر نائرت٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

ایالات متحده روز پنج‌شنبه بار دیگر ایران را مسئول حملات اخیر به مراکز آمریکایی در عراق معرفی کرده و هشدار داد که اگر خطری متوجه شهروندان آمریکایی در عراق بشود٬ جمهوری اسلامی را مقصر خواهد دانست.

هدر نائرت٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه٬ ۲۹ شهریورماه گفت: «ما رژیم ایران را مسئول حمله به مراکزمان [در عراق] می‌دانیم. همان طور که وزیر خارجه هفته پیش گفت٬ دیدیم که موشک‌های کاتیوشا به مراکز ما در بصره شلیک شده. همین اتفاق برای سفارتمان در بغداد هم افتاده است… از نظر ما ایران همچنان به عنوان عامل بی‌ثبات کننده در منطقه شناخته می‌شود. آن‌ها به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد مختلف از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایتشان ادامه می‌دهند.»

خانم نائرت در ادامه هشدار داد: «واضح بگویم، اگر هر آمریکایی‌ای جانش را [در این میان] از دست بدهد، ما آنها [ایران] را مسئول خواهیم شناخت.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که کاخ سفید ۲۰ شهریورماه نیز با اشاره به حملات اخیر در عراق که کنسولگری آمریکا در بصره و سفارتخانه این کشور در بغداد را نیز هدف گرفته بود٬ گفت: «ایران هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حملات که توسط شبه‌نظامیان مورد حمایتش در عراق صورت گرفته٬ نکرده است. این شبه‌نظامیان تحت حمایت مالی٬ آموزشی و تسلیحاتی ایران هستند.»

کاخ سفید آن زمان افزود: «هر حمله‌ای به مراکز آمریکایی بشود و کارکنان این مجموعه‌ها یا ساختمان‌های ما آسیبی ببینند٬ ما ایران را مسئول خواهیم دانست. آمریکا در دفاع از جان آمریکایی‌ها٬ قاطعانه و سریع وارد عمل خواهد شد.»

تظاهرات گسترده و مرگبار در بصره٬ از ماه ژوئیه در اعتراض به وضعیت بد خدمات عمومی و آلودگی آب آشامیدنی آغاز شد ولی به تدریج به مخالفت آشکار با تمامی سیاستمداران عراقی و همین‌ طور حکومت ایران بدل شد که در سیاست عراق نفوذ فراوانی دارد.

مردم شهر معتقدند دولت مرکزی به وضعیت آنها بی‌توجهی کرده و درآمدهای نفت به شکل عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود. آنها گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را متهم می‌کنند که در حالی که مردم شهر با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند٬ از وضعیت فعلی سود می‌برند.

در همین راستا معترضان خشمگین هفته گذشته تقریبا تمامی ادارات دولتی شهر، کنسولگری ایران و دفاتر گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را که در این شهر فعال هستند به آتش کشیدند.

در کنار هشدارهای کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به ایران٬نمایندگان جمهوریخواه در سنای آمریکا نیز اخیرا طرحی را برای مقابله با «گسترش نفوذ» ایران در عراق و تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، ارائه کردند. هنوز مشخص نیست که چه زمانی این طرح‌ها در کمیته‌های کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتقادهای آمریکا از نفوذ ایران در عراق در حالی صورت می‌گیرد که چانه‌زنی و اختلافات در مورد تشکیل دولت آینده و انتخاب نخست‌وزیر در پارلمان و محافل سیاسی عراق ادامه دارد و دولت‌های ایران و آمریکا هر یک از جناح‌های رقیب حمایت می‌کنند.

مجلس عراق مجموعا ۳۲۹ کرسی دارد. هیچ یک از ائتلاف‌ها موفق به کسب اکثریت در آن نشده‌اند و به‌همین دلیل نیز برای تشکیل دولت باید بین احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به مجلس، ائتلاف‌های بزرگ‌تری صورت گیرد.

منابع:‌ شبکه تلویزیونی دولتی C-SPAN و رادیوفردا/ د. آ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG