لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

هشدار آمریکا: به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق پاسخ قاطع می‌دهیم


بصره از ماه ژوئیه به خاطر آلودگی آب٬ وضعیت ناگوار خدمات عمومی و معضل بیکاری شاهد اعتراضات گسترده است.
بصره از ماه ژوئیه به خاطر آلودگی آب٬ وضعیت ناگوار خدمات عمومی و معضل بیکاری شاهد اعتراضات گسترده است.

در پی به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها در بصره عراق٬ ایالات متحده به جمهوری اسلامی هشدار داد که به هرگونه حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق پاسخی سریع و قاطعانه خواهد داد.

کاخ سفید روز سه‌شنبه٬ ۲۰ شهریور٬ با اشاره به حملات اخیر در عراق که کنسولگری آمریکا در بصره و سفارتخانه این کشور در بغداد را نیز هدف گرفته بود٬ نوشت: «ایران هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حملات که توسط شبه‌نظامیان مورد حمایتش در عراق صورت گرفته٬ نکرده است. این شبه‌نظامیان تحت حمایت مالی٬ آموزشی و تسلیحاتی ایران هستند.»

کاخ سفید افزوده است: «هر حمله‌ای به مراکز آمریکایی بشود و کارکنان این مجموعه‌ها یا ساختمان‌های ما آسیبی ببینند٬ ما ایران را مسئول خواهیم دانست. آمریکا در دفاع از جان آمریکایی‌ها٬ قاطعانه و سریع وارد عمل خواهد شد.»

تظاهرات گسترده و مرگبار در بصره٬ از ماه ژوئیه در اعتراض به وضعیت بد خدمات عمومی و آلودگی آب آشامیدنی آغاز شد ولی به تدریج به مخالفت آشکار با تمامی سیاستمداران عراقی و همین‌طور حکومت ایران که در سیاست عراق نفوذ فراوانی دارد٬ بدل شد.

مردم شهر معتقدند دولت مرکزی به وضعیت آنها بی‌توجهی کرده و درآمدهای نفت به شکل عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود. آنها گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را متهم می‌کنند که در حالی که مردم شهر با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند٬ از وضعیت فعلی سود می‌برند.در همین راستا معترضان خشمگین در هفته گذشته تقریبا تمامی ادارات دولتی شهر، کنسولگری ایران و دفاتر گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را که در این شهر فعال هستند به آتش کشیدند.

ایالات متحده در حالی به ایران در خصوص وضعیت عراق هشدار داده است که چانه‌زنی و اختلافات در مورد تشکیل دولت آینده و انتخاب نخست‌وزیر در پارلمان و محافل سیاسی عراق ادامه دارد و دولت‌های ایران و آمریکا هرکدام از جناح‌های رقیب حمایت می‌کنند.

انتقاد پنس از حمله موشکی ایران به مقر حزب دموکرات کردستان

در عین حال به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات در شهر کوی‌سنجق عراق٬ معاون رئيس جمهور آمریکا این اقدام را محکوم کرد.

مایک پنس روز دوشنبه٬ ۱۹ شهریور در گفت‌و‌گو با نچیروان بارزانی٬ نخست‌وزیر اقلیم کردستان٬ گفت که قصد ایران از این حمله تهدید اقلیم کردستان و ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه است.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا در عراق، حملات موشکی به مقر حزب دموکرات کردستان، که مصطفی مولودی هدایت آن را برعهده دارد، بامداد شنبه، هنگام برگزاری جلسه کمیته مرکزی این تشکل مخالف جمهوری اسلامی صورت گرفت.
آن‌طور که شبکه کردستان۲۴ خبر داده‌است شمار کشته‌شدگان حملات ۱۴ نفر و شمار زخمی‌ها دست‌کم ۴۰ نفر عنوان شده‌است.

سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و گفته است که در واکنش به عملیات‌های هفته‌های گذشته گروه‌های کُرد در مناطق مرزی مریوان و کامیاران، دست به این اقدام زده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز این حمله را «انتقام‌جویانه» و «پیش‌دستانه» خوانده و تهدید کرده که جمهوری اسلامی درباره «امنیت خود و تعدی عناصر تروریست مماشات نخواهد کرد».

همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه تهدید کرده است که اگر «عملیات» حزب دموکرات کردستان در ایران ادامه پیدا کند، «اتفاقی که برای فرماندهان آنها افتاد دوباره رخ خواهد داد».

از سال ۹۵ و پس از آن که احزاب کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی از نیروهای نظامی خود «در سطحی وسیع‌تر »در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران خبر دادند درگیری‌ها میان نیروهای این احزاب و نیروهای سپاه پاسداران افزایش یافته است.

با استفاده از وبسایت کاخ سفید و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG