لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

معترضان بصره، بندر اصلی عراق را از کار انداختند


بندر ام قصر
بندر ام قصر

در سومین روز از ناآرامی‌های بصره در جنوب عراق و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در این شهر، یک نفر کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز نوشته که معترضان در طول شامگاه چهارشنبه،‌ ورودی بندر امّ قصر را که یکی از شریان‌های اصلی واردات کالا به عراق است، بسته و علاوه بر بستن جاده بصره-بغداد، شماری از ساختمان‌های اداری را که برای سومین شب متوالی مقابل آنها تجمع کرده بودند،‌ به آتش کشیدند.

منابع بیمارستانی، امنیتی و حقوق بشری در بندر بصره که بندر اصلی عراق است، این آمار را منتشر کرده‌اند.

کارکنان بندر ام قصر می‌گویند که بامداد پنج‌شنبه تمامی فعالیت‌های این بندر متوقف شده و با بسته بودن ورودی بندر، حمل‌ونقل ناممکن شده و کامیون‌ها نمی‌توانند از مجتمع بندری خارج شوند.

بنا بر گزارش‌ها، شهروندان بصره که از ضعف خدمات عمومی و فقر و بیکاری به ستوه آمده‌اند، چهارشنبه شب نیز به خیابان‌ها آمدند که به درگیری‌های خشونت‌بار میان آنها و نیروهای پلیس منجر شد.

بصره که یکی از مهم‌ترین مناطق شیعه‌نشین عراق به شمار می‌رود، در هفته‌های اخیر بدلیل اعتراضات نسبت به فساد دولتی، قطعی مداوم برق و نیز ضعف خدمات عمومی صحنه ناآرامی و تنش بوده است.

شهروندان این شهر دو میلیون نفری می‌گویند که آب آشامیدنی شهر شور است و در ماه‌های تابستان طولانی در عراق، آنها را بیمار کرده است.

بر اساس این گزارش، صدها نفر بدلیل نوشیدن این آب این شهر راهی بیمارستان شده‌اند.

اعتراض‌های مردمی کماکان در روز پنج‌شنبه نیز ادامه دارد، اما هنوز مشخص نیست که توانسته تاثیری بر روال کاری عادی کارکنان بندر بصره داشته باشد.

ناآرامی‌ها در بصره در حالی ادامه دارد که چهره‌های سیاسی پس از انتخابات پارلمانی ماه مه در عراق، سرگرم تشکیل دولت ائتلافی هستند.

ساکنان این منطقه از عراق همواره بدلیل آنچه «بی‌اعتنایی» دولت‌ها به این منطقه که بخش اعظم نفت این کشور را تولید می‌کند، می‌نامند، معترض بوده‌اند.

روز چهارشنبه نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک‌آور متوسل شدند و روز سه‌شنبه نیز پنج نفر در درگیری‌ها با پلیس کشته شدند.

پلیس بصره نیز اعلام کرده که ۲۲ تن از نیروهای این سازمان هم زخمی شده‌اند که علت مجروح شدن برخی از آنها اصابت نارنجک دست‌ساز بوده است.

به دنبال تشدید درگیری‌ها در بصره، کابینه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، سه‌شنبه نشستی اضطراری برای بررسی این اعتراضات و کشته شدن معترضان برگزار کرد.

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی هم در توئیتی اقدام نیروهای امنیتی در تیراندازی به تظاهرکنندگان غیر مسلح را محکوم کرده است.

آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع اصلی شیعه عراق نیز از مطالبات تظاهر‌کنندگان حمایت کرده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG