لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

تداوم تظاهرات اعتراضی در بغداد و چند شهر دیگر عراق


 تظاهرات اعتراضی در بصره (عکس از آرشیو)
تظاهرات اعتراضی در بصره (عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که بغداد، پایتخت عراق و شمار دیگری از شهرهای جنوبی این کشور روز جمعه پنجم مرداد صحنه تظاهرات هزاران شهروند عراقی علیه فساد مقام‌های دولتی و ضعف خدمات عمومی بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بغداد تظاهرکنندگان در میدان «التحریر» تجمع کرده و شعارهایی علیه مقام‌های دولتی سر دادند.

طبق این گزارش، صدها معترض شعارهایی مانند «نه به فساد» و «ایران برو بیرون» سر می‌دادند.

گفته می شود در تظاهرات علیه فساد و کمبود خدمات عمومی در ۱۹ روز گذشته دست کم ۱۴ نفر کشته شدند. این اعتراضات از شهر نفت خیز بصره و در اعتراض به خاموشی های طولانی مدت برق، نبود آب آشامیدنی و بیکاری آغاز شد.

گزارش ها حاکی است که روز جمعه تظاهرات‌هایی در نجف، عماره، ناصریه و میسان روی داده است.

به گزارش رویترز، در بصره نیز نزدیک به دو هزار نفر در مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار تحقق وعده های مسئولان شدند.

در همین حال نماینده آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع مهم شیعه در عراق در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا از دولت خواست فورا خواسته‌های تظاهرکنندگان را محقق کند.

نماینده آیت الله سیستانی همچنین خواستار تشکیل دولت جدید در عراق شده است.

از زمان برگزاری‌ انتخابات پارلمانی عراق در ۲۲ اردیبهشت سال جاری تاکنون گروه های سیاسی هنوز نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت به توافق برسند.

در همین حال، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز در بیانیه‌ای گفته است که دولت او توصیه های آیت الله سیستانی را برای حل مشکلات کنونی سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

عراق به مدت سه سال درگیر نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش بود و سال گذشته حیدر العبادی شکست داعش را در این کشور اعلام کرد. اما ناکارآمدی، فساد اداری و سطح بسیار پائین خدمات عمومی بر نارضایتی‌ها در این کشور افزوده است.

حیدر العبادی در انتخابات دو ماه پیش نتوانست به پیروزی قاطع دست یابد، ولی ائتلافی به رهبری مقتدی صدر، روحانی تندور شیعه، با شعار مقابله با فساد به پیروزی چشمگیر رسید.

بنابر آمار رسمی، نرخ بیکاری در عراق نزدیک به ۱۱ درصد است و این میزان در بین جوانان دوبرابر است. حدود ۶۰ درصد از جمعیت عراق زیر ۲۴ سال دارند.

با استفاده از گزارشهای خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG